(hyper)realisme is terug (van nooit weggeweest)

Dan Witz

Dan Witz

Het is met kunststromingen als met mode, zou je kunnen denken. Trends komen en gaan. Zo ook met het realisme in de schilderkunst. Nu ja, terug van –eigenlijk- nooit weggeweest.

Laten we zeggen dat het realisme alvast heel wat hernieuwde aandacht geniet. Twee toonaangevende magazines, Graffiti Art en Flash Art, wijden er in hun recentste nummer zelfs een compleet dossier aan.

Graffiti Art magazine biedt ruim de aandacht aan artiesten als Dan Witz, Brett Amory, Kevin Cyr en Kevin Peterson die weliswaar de weergave ven de realiteit als uitgangspunt nemen, maar dit niet noodzakelijk in een ‘fotorealistische’ weergave gieten.

Kevin Cyr

Kevin Cyr

Realisme kan verschillende vormen aannemen, aldus het blad. Het maakt binnen de subjectieve stroming zelfs een onderscheid tussen de artiesten die op een realistische manier de chaos van de maatschappij trachten weer te geven(met artiesten als Jeremy Geddes en Kevin Peterson, en vooral Dan Witz), en de meer formele kunstenaars die een soort van documentaire, abstracte weergave van de realiteit nastreven (Sebas Velasco, Kevin Cyr en Jessica Hess bijvoorbeeld).

Jessica_hesse

Jessica Hess

In sommige gevallen kan men zelfs spreken van ‘hyper-realisme’. De Australiër Jeremy Geddes creëert een wereld apart door in een verlaten Melbourne astronauten uit de lucht te doen vallen. Het effect is op zijn minst bevreemdend. Een ander voorbeeld: Kevin Peterson, die onschuldige kinderen in een soort apocalyptische ruimte samen met wolven, beren en ander gedierte portretteert.

De liefhebbers van kleurrijke taferelen kunnen zich dan weer tegoed doen aan Jessica Hess, die felle graffiti’s op voor de rest banale gebouwen in het licht van een ondergaande zon weergeeft. Het resultaat mag er wat ons betreft zijn…

Jeremy Geddes

Jeremy Geddes

Het magazine Flash Art hanteert een eerder brede definitie van ‘realisme’. Het wijst erop dat met de komst van het internet en virtuele realiteit, naar een nieuwe theorie van het realisme in de kunst moet worden gezocht. Zelf stelt het de notie van co-realisme voor, waarin het formele realisme hand in hand gaat met haar virtuele kant. Op die manier kan wel heel veel kunst onder deze noemer vallen, zo blijkt ook uit het breed palet aan kunstenaars dat het blad als voorbeeld aanhaalt. Ons zijn alleszins het subtiele werk van de Engelsman Alan Michael en de bijna iconische serie ‘old lady’ van de Chinese kunstenaar Wang Xingwei opgevallen.

 

 

Wang Xingwei

Wang Xingwei

Alan Michael

Alan Michael

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op