Intieme ingrepen in indrukwekkend erfgoed: Reniere&Depla cureren expo in Brugse Adornesdomein

Kunst integreren in een plek die druipt van de geschiedenis? Waar je sowieso al stil en nederig wordt omdat er zoveel lading op zit? Het vergt een vaardige hand om dat tot een goed en geraffineerd einde te brengen. In het Adornesdomein in Brugge zijn Reniere&Depla daar met A Provisional LegacyThe Apocryphal Cabinet of the Adornes glansrijk in geslaagd.

Sofie Muller, AL/LXXIII/18, 2018, Head in alabaster | Foto: TheArtCouch

Al te veel willen we niet vrijgeven, je moet het vooral zelf ondergaan. De Adornes-site dateert van 1429 en is al zeventien generaties lang in handen van dezelfde familie. Graaf en gravin Maximilien de Limburg Stirum, de huidige bewoners, kozen ervoor om dit unieke Brugse erfgoed – dat bestaat uit een herenwoning, godshuisjes, een tuin en de Jeruzalemkapel – te ontsluiten en open te stellen voor bezoekers en projecten van hedendaagse kunstenaars.

Reniere&Depla, die we onlangs uitgebreid interviewden, mochten de spits afbijten. Ze laten zich verleiden door “zeven eeuwen opgestapelde familiegeschiedenis”, aldus Eric Rinckhout in de inleidende tekst. Kostbare curiosa en naturalia worden geconfronteerd met hedendaagse kunst, waardoor het geheel de vorm aanneemt van een denkbeeldige Wunderkammer, een fictieve verzameling die ontstaan is uit de nieuwsgierigheid en de pronkzucht van de Adornesfamilie.

Zo komt het dat een Egyptisch beeld dat resten vertoond van polychromie gepresenteerd wordt samen met een aquarel van Jan Vanriet. Of dat gefossiliseerde dinosauruseieren van miljoenen jaren oud lijken te refereren aan het werk van Nick Ervinck in dezelfde ruimte. Het evenwicht in deze expo wordt bewaard door een harmonieus en allicht doelbewust gekozen gedempt kleurenpalet met veel grijs, vuil rood en ivoor. Of hoe een rode draad ook anders dan thematisch of historisch kan zijn.

De curatoriële finesse van Reniere&Depla spreekt doorheen de hele opstelling, maar komt tot een hoogtepunt in de Jeruzalemkapel, een buitengewone plek geïnspireerd op de Heilig Grafkerk in Jeruzalem, met verschillende bijzondere relikwieën. Elke zaterdag wordt hier nog de mis opgedragen voor een intiem publiek, en wie de magie wil ervaren kan hier af en toe ook komen genieten van een concert bij summier kaarslicht.

Maar nu steelt een albasten sculptuur van Sofie Muller er de show, hetzij wel op zeer ingetogen wijze en in volkomen resonantie met de locatie. Hetzelfde kan worden gezegd van de schilderijen van Jan Vanriet die de andere ruimtes accentueren, alsof ze er al eeuwen hangen maar toch een kritische frisheid uitstralen.

Voorts nog werk te zien van een reeks klinkende namen als Cindy Wright, Arpaïs Du Bois, Koen Broucke, Hans Vandekerckhove, Karin Hanssen, Thomas Lerooy, Marlies De Clerck en Reniere&Depla zelf, maar de onmiskenbare hoofdrolspeler in deze expo blijft de locatie. Wij hebben maar één devies: ga dat zien, en het liefst op een zeer stil en allenig moment, zodat de schoonheid van deze ruimtes en werken ongestoord kan worden opgeslorpt.


A Provisional Legacy – The Apocryphal Cabinet of the Adornes | curated by Reniere&Depla

Nog tot 4 januari 2020, van maandag tem zaterdag, van 10-17u in het Brugse Adornesdomein: www.adornes.org

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X