Nadia Naveau wint de Grote Prijs Ernest Albert voor beeldhouwkunst

De Grote Prijs Ernest Albert is dit jaar voorbehouden voor beeldhouwkunst. Maar liefst 145 dossiers werden onder de loep genomen om tot een eerste selectie van 45 kunstenaars te komen. Deze “shortlist” werd vervolgens uit gepuurd tot de huidige selectie van 15.  Het verrijkende is de brede en geactualiseerde interpretatie van het begrip ‘sculptuur’. Dit resulteert in een eclectische tentoonstelling die een zeer knap referentiestaal van de actuele betere ‘beeldhouwers’ groepeert en dit los van leeftijd of medium. Een lichtsculptuur of brons van Daan Gielis, kan perfect communiceren met de houten beelden van Warre Mulders. De fijne architecturale werken van Caroline Van den Eynden verstaan zich met de ruwere werken van Willem Boel, die een eervolle vermelding in de wacht sleepte.

Het is een plezier om zonder richting te dwalen tussen beelden van Tramaine de Sennar, Yannick Ganseman, Maika Garnica, Frederic Geurts, Athar Jabar, Mehdi-Georges Lahlou, Karl Philips, Marius Ritiu, Emmanuel Van de Auwera en Katleen Vinck.  De indrukwekkende installatie van Nadia Naveau verraadt dat deze grote dame laureaat is van de Grote Prijs Ernest Albert.

…en de winnaar is…

Nadia Naveau, Let’s Play it by Ear (detail uit installatie), 2020

Op 20 maart werd de Grote Prijs bekend gemaakt. De juryleden beslisten unaniem om de Prijs Beeldhouwkunst van de stad Mechelen – Grote Prijs Ernest Albert 2021 met een bedrag van 7500 euro toe te kennen aan Nadia Naveau.
 
“Nadia Naveau mengt klei, keramiek, hout, gips, plasticine en gevonden objecten tot beeldhouwwerk dat zich beweegt tussen traditie en eigentijdse beeldelementen. Die combinatie komt terug zowel in de manier waarop ze haar materialen kneedt, als in haar collage-achtige composities met referenties naar de kunstgeschiedenis en populaire media. Vaak vertrekkend van figuratie, abstraheren de vormen en ontstaat er speelruimte tussen Naveaus hand en haar oog voor humor en absurditeit. Het resulteert in elkaar overwoekerende talen, texturen en contexten. De verbinding tussen alle fragmenten is haar uitgesproken vormentaal, haar hand in de geboetseerde materie. Zoals ze zelf zegt: “het gebeurt in de klei”.”
 
De jury kende ook Eervolle Vermeldingen toe aan Maika Garnica en Willem Boel, twee kunstenaars waarvan men vond dat ze op een boeiende wijze de grenzen van de discipline aftasten. Beide kunstenaars staan aan het begin van een beloftevolle artistieke carrière. De jury hoopt dat deze ‘eervolle vermelding’, waaraan geen geldprijs is verbonden, als een blijk van geloof en waardering wordt gezien en kan bijdragen aan een grotere bekendheid.

Maika Garnica, Bounce, interfere, 2021
Willem Boel, Pare feu #43, 2020

De jury bestond uit Anton Cotteleer (winnaar van de Prijs Beeldhouwkunst in 2014), Bart Eyckermans (kunstenaar en lid van het Comité Ernest Albert), Elleke Frijters (kunstenaar en docent Beeldhouwkunst aan de Academie Mechelen), Koen Leemans (curator hedendaagse kunst De Garage/Hof van Busleyden) en Eva Wittocx (afdelingshoofd hedendaagse kunst en senior curator van het M – Museum Leuven), en stond onder het voorzitterschap van Hans Martens (directeur Academie Mechelen)


De tentoonstelling is nog tot 25 mei te zien in de De Garage te Mechelen. Vaut le voyage…

Author: Jan Leysen

Share This Post On

1 Comment

  1. Dank voor de aandacht. Twee (of drie) vliegen in één klap: wie een ticket boekt voor de 5-sterren tentoonstelling ‘Kinderen van de Renaissance’ in het Hof van Busleyden, kan met hetzelfde ticket op dezelfde dag ook naar De Garage voor de Grote Prijs Ernest Albert. En ga ook eens langs bij onze vrienden van Galerie Transit. Mechelen is de komende weken inderdaad ‘een uitstap waard’. Opgelet: alles vooraf online te boeken.

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X