Nicola Muirhead, een ongewone blik op de coronacrisis

Ze zal niet de eerste fotograaf zijn die de coronacrisis in een beeld tracht te vatten. De vereenzaming, de verwarring, het abrupte losrukken uit comfortabele gewoonten, de confrontatie van de mensheid met een onzekere toekomst (ook al is deze nooit geheel zeker). Zonder cynisch te willen klinken: het vormt een dankbaar thema voor een fotograaf, dit capteren van het ongewone, de subtiele verrassingen van een ongewone realiteit trachten in een enkel beeld te vertalen.

Net als elke fotograaf ging deze Britse Nicola Muirhead de straat op -en vond soms thuis genoeg inspiratie- om dat gevoel naar de kijker over te brengen. Maar ze bond er een interessante twist aan. Naast het heel zichtbare mondmasker vormt de multitude aan producten met dewelke we vanalles ontsmetten, onze handen, onze bankautomaten, onze winkelkarretjes, een sluipende, stille maar wellicht blijvende getuige van een veranderde wereld.

Ze besloot dan ook deze ontsmettende, chemische middelen te verwerken in haar foto’s. Niet door ze te fotograferen, maar door er haar foto’s mee te ‘behandelen’. “I started investigating ways in which I could metaphorically ‘reveal’ this unseen virus in my pictures,” vertelt ze in een interview met de BBC, “to expose its lurking presence in the skin and air and manifest it in my pictures – to identify it – marking this time in place in our history.

Het effect is tegelijk schrikwekkend als poëtisch, als een wat dromerige laag over een barre realiteit. “Many appeared almost apocalyptic and dystopian, with fierce fiery reds, yellows or greens – mirroring the intensity and volatility of the world, both socially and environmentally, under the pressure of the Covid-19 outbreak,” aldus Muirhead in hetzelfde interview.

De stille maatschappelijke veranderingen is een thema die ze alleszins verder wil doorgronden in haar werk, het bevragen van het gewone, de ongekende dichotomie tussen geestelijke en lichamelijke gezondheid.

Al bieden deze veranderingen ook mogelijkheden, volgens haar. Zo zei ze in een interview aan Smithsonian over haar werk: “But it’s also a representation of the new and unknown world that will come out of this moment—perhaps we will emerge more connected and resilient than before.

Never waste a good crisis, het lijkt me een interessant uitgangspunt voor nieuwe kunst, misschien zelfs nieuwe vormen van kunst…

Maar geniet alvast van deze:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X