Nieuwe studie over Top100 meest invloedrijke hedendaagse kunstenaars in België!

TheArtCouch deed een onderzoek over de meest invloedrijke Belgische kunstenaars en kunstenaars die in België leven en werken. Het onderzoek steunt op neutrale data over onder meer het aantal solo- en groepstentoonstellingen in de laatste drie jaar, deelname aan kunstbeurzen en biënnales, alsook het aantal volgers op social media. Voor dit onderzoek werden 375 kunstenaars geanalyseerd op basis van objectieve criteria.

Door de mix aan data biedt het rapport een uitstekend beeld van de werkelijke invloed van een kunstenaar. Hoe meer zijn werk wordt gezien doorheen verschillende kanalen, en door een zo breed mogelijk publiek aan kunstkenners en kunstminnaars, hoe verder zijn invloed strekt.

(wil je meer dan 10 exemplaren bestellen, of de achterkant personaliseren? neem contact op met Frederic De Meyer !)

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

4 Comments

  1. Ik bestelde de studie op zondag 3 mei en op dinsdag 5 mei vond ik in mijn brievenbus een omslag met daarin een zeer mooi uitgegeven boekje in een zeer handig formaat.
    De vormgeving is zeer verzorgd en aangenaam. Alle kunstenaars krijgen een geboorteplaats en -jaar. Uitgezonderd Arne Quinze die geen geboorteplaats maar ineens een heel land kreeg als geboorteplek. Een kleine opzoeking op het Internet leert mij dat hij geboren is in Gent.
    De studie begint met een voorwoord en aansluitend de methodologie. 4 criteria bepalen de rangschikking.
    Visibiliteit (bron Artfacts), potentieel (bron Artfacts) , sociale media (bron Facebook en Instagram) en tenslotte een fonds of museum gewijd aan de kunstenaar.
    Waarom de aanwezigheid van een kunstenaar in de media (kranten, magazines, reportages op TV en radio …) niet is opgenomen als criterium begrijp ik niet. Er zijn kunstenaars die mij in november van vorig jaar op een positieve manier beïnvloeden door mee te betogen tegen de besparingen in de cultuursector. En er zijn er die mij op een negatieve manier beïnvloeden door al dan niet vermeende gerechtelijke problemen.
    2 van de 4 criteria zijn gebaseerd door Artfacts. Dit vergroot hun gewicht in de rangschikking. Ik ben gaan snuisteren op hun website. En vond er de grote leegte. Geen nuttige informatie of instrumenten waardoor ik de top 100 kon toetsen of verifiëren.
    Eén criterium wordt gevormd door Facebook en Instagram (onderdeel van Facebook). Als er iets is dat geïnstrumentaliseerd kan worden op het Internet dan is het wel sociale media. Facebook en Instagram in het bijzonder. Het kost niets en werkt heel gemakkelijk. Maar niet transparant. Jongeren kunnen hier sneller mee weg dan ouderen en hebben minder schroom om deze sociale media te gebruiken. Vandaar waarschijnlijk dat 2 jonge kunstenaars heel hoog scoren. Dit ten nadele van oudere collega’s uit dezelfde kunstbranche met meer verdiensten, veel meer talent en veel meer niet zichtbare invloed. Ik denk aan Stefaan Vanfleteren en Carl De Keyser.
    Wie niet is opgenomen in de top 100 is Sam Dillemans. Als er een kunstenaar is die zijn plek wel verdient in een top 100 meest invloedrijke kunstenaars in België dan hij wel. Sam D heeft in Antwerpen een eigen museum (Eggestraat 2). Hierdoor zou hij al heel hoog moeten scoren op criterium 4. Maar hij krijgt zelfs geen vermelding. Zijn tentoonstellingen krijgen steeds veel weerklank in de media. O.a. Goodbye to All That – Paintings of the Great War. Hij kent zijn klassiekers en heeft een zeer klare kijk op kunst. Hem niet opnemen is een gemiste kans om kunstenaars te promoten die het goed menen met kunst en op een authentieke manier aan kunst proberen te doen.

    Post a Reply
    • Dag Patrick, bedankt voor jouw uitvoerige feedback. Elk onderzoek behoeft een methodologie, waarvoor steeds keuzes moeten gemaakt worden. Dat we artikels en reportages niet in aanmerking hebben genomen komt om het feit dat daar steeds dezelfde kunstenaars aan bod komen. Door onze unieke methodologie zorgen we er voor dat jongere en oudere kunstenaars die zelden de pers halen toch aan bod komen in het onderzoek.
      Artfacts is wel degelijk een goede bron, al moet je je eerst aanmelden om tot de informatie te komen (wat gratis kan). Het grote voordeel van deze bron is dat de meeste musea, beurzen en galerijen hier op aangesloten zijn en er informatie op posten over hun kunstenaars. Dit is niet 100% sluitend, vandaar dat we ook de websites van de kunstenaars en hun galerijen hebben geconsulteerd.
      Sam Dillemans werd opgenomen in de 375 kunstenaars die we aan de analyse hebben onderworpen. Dat hij de Top100 niet haalde komt om het feit dat hij behoudens in zijn galerie (dat tevens als verkoopplek dient voor zijn werk, vandaar dat het niet als museum werd opgenomen) en in privécollecties nauwelijks te zien is (op beurzen en biënnales, of op sociale media). Zoals elk gedegen onderzoek moesten we ons rigoureus houden aan de vooropgestelde methodologie.
      Beste groeten, Frederic

      Post a Reply
  2. LIJST
    -Wie stelde de longlist samen?
    -Op basis van welke concrete criteria werkt de database van The Art Couch?
    -Hoe definieert The Art Couch “major art galleries”?
    -Wat is de achterliggende reden voor de keuze van het jaartal 2008 voor gestorven kunstenaars?

    VISIBILITY
    -Er wordt gedifferentieerd in punten tussen solotentoonstellingen in België of buitenland, maar niet voor groepstentoonstelling, waarom?
    -Waarom is er een differentiatie tussen city outside Belgium en major art center in plaats van tussen categorieën van musea/kunsthalles/kunstvereins/nonprofits…?
    -Waarom wordt er niet voor solotentoonstellingen gedifferentieerd tussen galeries en musea?
    -Waarom wordt er niet tussen galeries gedifferentieerd?

    POTENTIAL
    -Waarom wegen beurzen even zwaar als Biennales?
    -Welke beurzen tellen The Art Couch?
    -Wat maakt een beurs “major”? Art Brussels lijkt niet van dezelfde orde te zijn als Art Basel.
    -Opname in museumcollectie: is dat voor recente aankopen? Welke musea? Corporate collecties? Foundations?
    -Hoe weten The Art Couch met zekerheid welke kunstenaars er op welke beurzen te zien zijn?
    -Hoe wordt er gedifferentieerd tussen primary en secondary market zichtbaarheid op beurzen?

    SOCIAL MEDIA
    -Volgers geeft een vertekend beeld. De telling van het aantal keer dat de # van de kunstenaar gebruikt wordt geeft een beter beeld van belang/visibiliteit.
    -Waarom wordt de telling volle waarde + halve score van minste sociale medium gebruikt? Wat is daarvoor de methodiek?
    Aafwezigheid op sociale media betekent niet noodzakelijk dat kunstenaar niet belangrijk is.

    FOUTEN
    1: de galerie heet David Zwirner en niet Zwirner NY
    2: voornaam/achternaam Otobong Nkanga werd gewisseld
    3: Brussel heeft geen Museum of Modern Art, de solo was in de Royal Museums of Fine Arts of Belgium
    4: de tentoonstelling in Palazzo Grassi maakte geen deel uit van de Biënnale en was ook niet opgenomen in de officiële lijst van collateral events
    6: Hans Op De Beeck is met CK
    7: het werk van Laure Prouvost zit in meer dan 4 museale collecties (bio bij Lisson Gallery)
    10: geen institutioneel draagvlak, maar wel 97.000 volgers: belangrijk?
    13: identificeert zij zich als kunstenaar?
    14: geen institutioneel draagvlak
    18: Jef Geys heeft wel een foundation
    19: geen institutioneel draagvlak
    21: Hauser & Wirth en niet Wirtz
    22: overlijdensdatum Panamarenko ontbreekt
    23: het werk van Pascale Martine Tayou zit in meer dan 9 museale collecties (bio bij Galleria Continua)
    25: het werk van Edith Dekyndt zit in meer dan 4 museale collecties (bio bij Greta Meert)
    29: het werk van Dirk Braeckman zit in meer dan 7 museale collecties (bio bij Zeno X)
    36: hoe vertaalt 5.000 volgers zich in invloed op de kunstmarkt? Voor een kunstenaar zonder galerie?
    39: geen institutioneel draagvlak
    49: het werk van Guillaume Bijl zit in meer dan 9 museale collecties (bio bij Keteleer)
    66: lage ranking voor kunstenaar van David Zwirner?
    90: Beaudry is met eau

    ONTBREKEN:
    -Gabriel Kuri
    -Koenraad Dedobbeleer
    -Benoit Platéus
    -Lucy McKenzie
    -Pierre Bismuth
    -Bram Demunter
    -Hana Miletic
    -Vincent Meessen

    Post a Reply
  3. LIJST
    -Wie stelde de longlist samen?
    -Op basis van welke concrete criteria werkt de database van The Art Couch?
    -Hoe definieert The Art Couch “major art galleries”?
    -Wat is de achterliggende reden voor de keuze van het jaartal 2008 voor gestorven kunstenaars?

    VISIBILITY
    -Er wordt gedifferentieerd in punten tussen solotentoonstellingen in België of buitenland, maar niet voor groepstentoonstelling, waarom?
    -Waarom is er een differentiatie tussen city outside Belgium en major art center in plaats van tussen categorieën van musea/kunsthalles/kunstvereins/nonprofits…?
    -Waarom wordt er niet voor solotentoonstellingen gedifferentieerd tussen galeries en musea?
    -Waarom wordt er niet tussen galeries gedifferentieerd?

    POTENTIAL
    -Waarom wegen beurzen even zwaar als Biennales?
    -Welke beurzen tellen The Art Couch?
    -Wat maakt een beurs “major”? Art Brussels lijkt niet van dezelfde orde te zijn als Art Basel.
    -Opname in museumcollectie: is dat voor recente aankopen? Welke musea? Corporate collecties? Foundations?
    -Hoe weten The Art Couch met zekerheid welke kunstenaars er op welke beurzen te zien zijn?
    -Hoe wordt er gedifferentieerd tussen primary en secondary market zichtbaarheid op beurzen?

    SOCIAL MEDIA
    -Volgers geeft een vertekend beeld. De telling van het aantal keer dat de # van de kunstenaar gebruikt wordt geeft een beter beeld van belang/visibiliteit.
    -Waarom wordt de telling volle waarde + halve score van minste sociale medium gebruikt? Wat is daarvoor de methodiek?
    Aafwezigheid op sociale media betekent niet noodzakelijk dat kunstenaar niet belangrijk is.

    FOUTEN
    1: de galerie heet David Zwirner en niet Zwirner NY
    2: voornaam/achternaam Otobong Nkanga werd gewisseld
    3: Brussel heeft geen Museum of Modern Art, de solo was in de Royal Museums of Fine Arts of Belgium
    4: de tentoonstelling in Palazzo Grassi maakte geen deel uit van de Biënnale en was ook niet opgenomen in de officiële lijst van collateral events
    6: Hans Op De Beeck is met CK
    7: het werk van Laure Prouvost zit in meer dan 4 museale collecties (bio bij Lisson Gallery)
    10: geen institutioneel draagvlak, maar wel 97.000 volgers: belangrijk?
    13: identificeert zij zich als kunstenaar?
    14: geen institutioneel draagvlak
    18: Jef Geys heeft wel een foundation
    19: geen institutioneel draagvlak
    21: Hauser & Wirth en niet Wirtz
    22: overlijdensdatum Panamarenko ontbreekt
    23: het werk van Pascale Martine Tayou zit in meer dan 9 museale collecties (bio bij Galleria Continua)
    25: het werk van Edith Dekyndt zit in meer dan 4 museale collecties (bio bij Greta Meert)
    29: het werk van Dirk Braeckman zit in meer dan 7 museale collecties (bio bij Zeno X)
    36: hoe vertaalt 5.000 volgers zich in invloed op de kunstmarkt? Voor een kunstenaar zonder galerie?
    39: geen institutioneel draagvlak
    49: het werk van Guillaume Bijl zit in meer dan 9 museale collecties (bio bij Keteleer)
    66: lage ranking voor kunstenaar van David Zwirner?
    90: Beaudry is met eau

    ONTBREKEN:
    -Gabriel Kuri
    -Koenraad Dedobbeleer
    -Benoit Platéus
    -Lucy McKenzie
    -Pierre Bismuth
    -Bram Demunter
    -Hana Miletic
    -Vincent Meessen

    Post a Reply

Laat een reactie achter op Patrick De Meyer Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op