Schaterlachen terwijl je schildert… ontdek het werk van de Iraanse Tala Madani

Haar stijl heeft op het eerste oog niets bijzonder. De werken hebben meer weg van snelle tekeningen, dan van uitgewerkte schilderijen. Dat is een bewuste keuze, zoals ze in het interview Louisiana Channel helemaal onderaan aangeeft. Tekeningen vormen een directere vertaling van de gedachte, ze staan dichter bij de bron. Dat is tenminste het effect dat ze wil bekomen, maar vergis je niet: zoals ze aangaf in een interview met Artnet vormen de schilderijen het voorwerp van grondige voorafgaande studies en schetsen. Het spontane karakter ervan komt tevens voort uit het gebrek aan perspectief. De beelden zijn behoorlijk ‘vlak’, waarmee ze refereert naar de kunst uit haar geboorteland, Iran, dat de in het Westen in de Renaissance ontwikkelde behandeling van perspectief grotendeels aan zich voorbij liet gaan.

Het meest opvallende in haar werk zijn echter de thema’s die ze aanhaalt. Scatologische taferelen, Midden-Oosters lijkende mannen gevat in bizarre, vaak schaamteloze en sexueel getinte rituelen, sappen allerhande die uit zowat alle gaten van het menselijke lichaam komen gestort, het minste dat je kan stellen is dat de beeldspraak van Madani taboeloos is. Daarom niet noodzakelijk gratuit. Een oppervlakkige kijker zou ervan kunnen uitgaan dat de Iraanse door het ridiculiseren van mannen de onderdrukking van vrouwen wil aanklagen. Dat zou al te makkelijk zijn, de mannelijke figuren staan evengoed voor haarzelf: ““Sometimes, for me, the ‘he’ in the paintings is not so different from myself. I don’t feel like I’m not talking about myself or my attitude”, al verklaart ze hiermee niet waarom ze hoofdzakelijk mannen afbeeldt.

Haar werk zit boordevol symboliek, maar die is niet steeds toegankelijk. De voorwerpen en vloeistoffen die uit de mensen komen staan vaak voor de verbale communicatie die van nature ontbreekt in een schilderij. Of deze voorwerpen er van voren of langs achteren uitkomen heeft overigens ook zijn betekenis. Wat er langs achter uitkomt staat voor verderf en dood, wat er van voren uitkomt staat het juist voor een positieve energie.

Voor de biënnale maakte ze een reeks nieuwe werken, waarbij het opviel dat nu in plaats van voorwerpen of vloeistoffen, enkel licht uit de lichamelijke openingen komt gestroomd, een nieuwe symboliek voor haar dat deels kan verklaard worden door haar hernieuwde belangstelling voor film. Zelf heeft ze recent een aantal animatiefilms gemaakt, die echter even rauw en uitdagend zijn als haar schilderijen. In de film die ze voor de biënnale maakt “Sex Ed by God” voert ze God op die les geeft in cunnilingus…

Niet verbazend dat ze af en toe in lachen uitbarst terwijl ze werkt… Maar daar haalt ze juist haar energie uit, zoals ze in dit interview aangeeft.

Een specialleke, zoals ze hier plachten te zeggen… Hopelijk binnenkort ook ergens dichterbij te zien.

madani7

madani-holy-light-747353

madani1

madani3

madani5

madani6

madani2

madani4

madani100

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op