Te gek om los te lopen (12): Eduard Manet

Sommige kunstenaars gaan ver in hun zoektocht naar het choquerende in de kunst. In deze reeks brengt The Art Couch een kort overzicht van kunstenaars die de wenkbrauwen van menig kunstliefhebber zullen doen fronsen.

Na een naakte Britse vorstin en dragqueenpaus kijken we nog amper op van naakt in de kunst. Toen Manet in 1865 zijn Olympia in de Parijse salons voorstelde ging er een golf van verontwaardiging door de Franse hoofdstad. Een schilderij van een naakte vrouw die bovendien de toeschouwers rechtstreeks aankijkt, du jamais vu. Critici bekritiseerden bovendien niet alleen de inhoud van het schilderij (het was overduidelijk dat Manet een prostituee portretteerde), maar ook Manets techniek. De brede penseelvoering en de vlakke kleuren vormden een radicale breuk met het verleden. De critici kregen achteraf ongelijk en Olympia verwierf haar plaats in de kunstgeschiedenis.

olympia

 

 

 

 

Author: Yves Joris

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op