Tips voor kunstverzamelaars #5: kopen op veilingen

Veilinghuizen hebben een vaste stek verworven op de kunstmarkt. De grootste huizen als Sotheby’s, Christie’s en Phillips zijn dan ook ware professionals, met kijkdagen die als gecureerde shows worden opgevoerd, verkoopcatalogi die als kunstboeken kunnen doorgaan (koop ze op eBay!), handige public relations campagne (de hype!) en vaak professioneel advies voor die-hard kopers.

Het feit dat prijzen voor kunstwerken er door ‘de markt’ bepaald worden, zorgt er echter tevens voor dat deze veilingen door de primaire markt (galerijen en kunstenaars zelf) met argusogen worden gevolgd. Galerijhouders zijn vaak gezien gasten op veilingen. Om verschillende redenen overigens, maar dat is een ander verhaal.

Naast de grote internationale veilinghuizen zijn er ook talrijke kleinere, lokale veilinghuizen, die de (jonge) verzamelaars en kunstliefhebbers heel wat mogelijkheden bieden. Om via deze weg kunst te kopen is het echter van belang om een aantal aspecten ervan in het oog te houden. We zetten ze even op een rijtje:

Voordelen van kopen op een veiling

  • de prijszetting gebeurt er veelal eerlijk en transparant
  • de prijs die je uiteindelijk betaalt is niet onderhandelbaar. Dat kan voor sommigen onder ons een pak van het hart zijn.
  • Je hebt steeds de zekerheid dat iemand rond dezelfde prijs het werk ook had willen kopen
  • Vaak vind je er werk dat op de primaire markt gewoon niet meer beschikbaar is (voor verzamelaars van gevestigde waarden)
  • Heel af en toe kan je er ware koopjes bekomen
  • De specifiek sfeer van een veiling vind je nergens anders 😉

Er zijn echter ook wat nadelen aan verbonden:

  • er is geen persoonlijke band met de kunstenaar via deze weg (wat soms via galerijen of consultants wel het geval is)
  • het advies dat je soms kan bekomen van veilinghuizen is minder persoonlijk dan via een galerij
  • het is vaak niet mogelijk om het werk van een kunstenaar (enkel) via deze weg ‘in de breedte’ te kopen;
  • tijdens een veiling spelen er soms belangen en motieven die voor een leek moeilijk te achterhalen vallen (en die invloed hebben op de prijzen)
  • het is al te makkelijk en gevaarlijk om je te laten vangen door de opwinding van het moment, waardoor je bepaalde beslissingen misschien kan betreuren achteraf (onderschat dit niet).

Het zal voor menige aspirant verzamelaar een grote drempel zijn om via deze weg kunst te kopen. Misschien is het beste advies om eerst een aantal veilingen in levende lijve te gaan meemaken, zonder de intentie om te kopen. Maar hierbij alvast een aantal andere adviezen die we uit het boek ‘Owning Art’ van Louisa Buck en Judith Greer hebben gehaald:

  • bestel de catalogus van de veiling op voorhand (indien beschikbaar) en lees die grondig
  • wees sceptisch over de vooraf gemelde geschatte prijzen, deze zijn veelal het resultaat van gelijkaardige openbare verkopen op veilingen (die toch een andere logica volgen dan andere kanalen)
  • ga kijken voordat je koopt, en kijk goed naar de staat van het werk (hoe goed dan ook beschreven in het prospectus, je eigen blik is de enige die kan tellen)
  • basic, maar moeilijk te houden advies: zet jezelf een limiet voor een werk, en hou je eraan;
  • probeer vooraf in te schatten wat de mogelijks verborgen belangen zijn van andere mogelijke kopers van een bepaald kunstwerk;
  • informeer je vooraf over de bijkomende kosten van je aankoop. De prijs aan dewelke je biedt is vaak de ‘netto’ prijs, waar bovenop nog kosten komen.

Vorige tips gemist? Lees ze allemaal hier!

Heb je ervaring (positieve of negatieve) met kopen op een veiling? Laat het ons weten, anonimiteit verzekerd!

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op