Wat er zoal te zien is bij de top-internationale galerijen dit kwartaal. #2: Gagosian

Trouwe lezers weten het al: ik heb me voorgenomen om de komende weken eens te verdiepen in de zogenaamde ‘Top 5’ internationale galerijen. Zien wat voor ouds en nieuws ze te bieden hebben, en, vooral, trachten te bespeuren of er een bepaalde trend in te herkennen valt. Nu goed, van een trend zal ik nog niet kunnen spreken, gezien het maar een momentopname is. Maar stel dat ik dit voor een jaar elk kwartaal doe, zullen we misschien wel een trend kunnen ontwaren. Misschien ook niet. Qui ne risque rien, … 

Deze maand gaan we eens rondneuzen bij:

Gagosian

John Currin bij Gagosian, Geneve. Het Zwitserse bijhuis van Gagosian in Genève opent het jaar met een beetje een verrassing toch. John Currin mag dan al een status hebben verworven, de vraag is of zijn aanleg voor het groteske, het lelijke of het wansmakelijke het beoogde publiek kan charmeren. Al zal er zeker belangstelling zijn. Die aanleg is overigens niet echt de essentie van zijn kunst. “”There’s a kind of a distortion that happens with adoration”, liet hij ooit optekenen. Haat en liefde, je weet het wel, staan niet zo heel ver van elkaar.

De show toont werk tussen 1989 en 2014, wat tevens de mogelijkheid biedt om de evolutie in zijn stijl te volgen. Je zal het niet merken aan de onderwerpen, maar Currin is eerst en vooral een stylist.

John Currin, Cristal’s friend, 2011

Baselitz, Artschwager en Marc Newson in New York. De drie galerijen van Gagosian in New York bieden alleszins een rijk en breed palet aan kunst. Er is nieuw werk op papier te zien van Georg Baselitz, waarin hij het portret maakt van mensen die belangrijk zijn voor hem. “There have always been portraits throughout art history. But more important than the subject has always been the artist himself. . . . I call this exhibition Devotion because the people I portray here are especially meaningful to me”. Een interessant uitgangspunt, maar verwacht je bij Baselitz zeker niet aan portretten in de klassieke zin.

Georg Baselitz, Mark Rothko, 2018

Op andere locaties in New York kan je werk uit het persoonlijk archief van Richard Artschwager ontdekken, zowel schilderijen als tekeningen, die hij maakte tussen 1960 en 2013. In het derde bijhuis toont merkwaardige zetels ontworpen door designer Marc Newson. Niet meteen mijn cup of tea, maar design is ongetwijfeld ook kunst.

Urs Fischer in Los Angeles. Mooie aandacht voor de hedendaagse surrealist (of hoe moet je hem noemen?) Urs Fischer. “In Fischer’s work, images emerge from an odd liminal space between the real and the imagined, between what does, and could, exist. Over the past year, he has been creating paintings digitally, inventing things, rooms, and spaces using color and light“. Een mid-career kunstenaar die zeker het ontdekken waard is.

Installation view

Walter De Maria, Chris Burden en Taryn Simon in Londen. Ook in Londen heeft Gagosian intussen 3 vestigingen. Op Grosvenor Hill loopt ‘Idea to Action to Object’, een overzicht van 40 jaar werk op papier, alsook enkele sculpturen, van Walter De Maria. De titel van de tentoonstelling klinkt alleszins als een goede samenvatting van het werk van De Maria: “In De Maria’s wide-ranging oeuvre, objects emerge from a transitional zone between idea and action. Like sounds coming from an instrument, shapes appear, overlap, and repeat in infinite permutations—drawing attention to the limits of gallery spaces, prioritizing bodily awareness, and examining the relationship between the relative and the absolute“.

Een tentoonstelling met slechts 2 werken? Il faut le faire… Maar als het monumentale werken vormen ze uiteraard een goedgevulde agenda. In Britannia street toont Gagosian twee werken van Chris Burden: 1 Ton Crane Truck (2009) en Porsche with Meteorite (2013). Hij begon zijn carrière met spectaculaire werken (en actions) die een aanklacht vormden tegen, of tenminste een reflectie over, het geweld in de Amerikaanse maatschappij. In deze twee werken zal je dit niet meteen herkennen: “Burden draws attention to the relativity of size, weight, and value, juxtaposing refined German manufacture with an extraterrestrial metal chunk“.

Porche with meteorite (2013)

Elders in de stad krijgt duikt de opwindende multidisciplinaire kunstenares Taryn Simon op, maar hierover meer in een volgende post.

Michael Heizer in Parijs. “When I made the negative sculptures I realized the possibility of an entire vocabulary, making sculptures with basic materials such as earth. I felt that the areas of drawing and painting should also be enveloped so as to expose the whole vocabulary.
—Michael Heizer

Een overzicht van 50 jaar werk van de landscape artist, die het hele concept van een sculptuur veranderde met zijn exploratie van materie, gewicht en volume.

Michael Heizer, Slot Mass (1968-2017)

Sarah Sze, Rome. Je kon haar werk al zien op de biënnale van Venetië in 2013 en 2015, maar het is de eerste keer dat ze in Italië een volledige show krijgt over haar werk. “Sze’s art utilizes genres as generative frameworks, uniting intricate networks of objects and images across multiple dimensions and mediums, from sculpture to painting, drawing, printmaking, and video installation. She has been credited with changing the very potential of sculpture“. Multidisciplinaire praktijk, het kan niet genoeg gezegd, is duidelijk iets dat veel hedendaagse kunstenaars typeert (niet dat ze hierin de eersten zijn).

Roe Ethridge in Hong Kong. “I don’t have a script. I have an idea that I work around but don’t necessarily solve”, aldus Ethridge. Het resulteert in een mutlidisciplinaire praktijk binnen een bepaalde praktijk, met name fotografie, die hij als medium toch op een heel vernieuwende, of zeker verrassende manier weet te onderwerpen aan zijn wat vreemde visie. Heerlijk.

Conclusie?

Toch behoorlijk wat vaste waarden en weinig risico’s bij Gagosian. Blijkbaar houden ze hun emerging artists voor de kunstbeurzen of groepstentoonstellingen. Beetje jammer.


Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op