“William Egglestone in Memphis”, zelden gezien werk uit de jaren ’70 bij Gallery Zwirner. Een ongewone blik, ook over het leven van de man zelf:

Wie de eerste solotentoonstelling van de intussen 81-jarige fotograaf William Egglestone in Hong Kong nog wil zien, zal zich moeten reppen. Het loopt nog tot 17 oktober. Een speciaal evenement wel, gezien er een een groot aantal nog nooit eerder vertoonde beelden uit de jaren ’70 te zien zijn.

Voor wie het moet missen – inclusief wijzelf- heeft Zwirner Gallery, waar het evenement plaats vindt, deze innemende reportage gemaakt. Innemend, want het zijn voornamelijk twee van zijn kinderen die het woord voeren, en herinneringen ophalen van hun vader. Naast de uitzonderlijke kwaliteit van zijn fotografisch werk -hij was een van de pioniers van de kleurfoto’s als kunstmedium- typeert de reportage de man zelf: iemand met een obsessief oog voor kleur, compositie, vorm, en dit vertaalde in sterk gesatureerde beelden.

Maar de reportage werpt ook een ander licht op het kunstenaarsbestaan: hoe combineer je dit met een gezinsleven? Is de kunstenaar niet iemand die in afzondering aan zijn oeuvre werkt, bezeten de strijd aanvangt met zijn diepere demonen, en daar al dan niet zijn dierbaren in meesleurt? Het romantisch beeld zal hier en daar wel kloppen, maar lang niet altijd. Al laat het wel sporen na, wanneer je als kind opgroeit met een kunstenaar als ouder, al zeker iemand die een camera als oog heeft, en nergens anders oog voor heeft… De enkele anekdotes in deze reportage vertellen, tussen de lijnen, reeds genoeg. Maar ik laat je ze zelf ontdekken.

In ieder geval blijft het een interessante documentaire voor wie geïnteresseerd is in het leven en werk van dit monument in de kunstgeschiedenis:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op