Een feministische reis door de kunstgeschiedenis: Sherrie Levine

Maart is de maand van de vrouw, en ook bij Xavier Hufkens wordt dit gevierd met een expositie van Amerikaans kunstenares Sherrie Levine (1947). Levine is een boegbeeld van appropriation art door haar toe-eigening van bekende werken van mannelijke kunstenaars. Ze benadrukt zo de ondervertegenwoordiging van de vrouw in de kunstgeschiedenis, een thema dat 46 jaar na de start van haar carrière nog steeds even relevant is.

Very Large Cradle

Het vrouwenlichaam als ontmoetingsplek tussen modernisme en etnografie

Een galeriebezoek biedt je niet enkel een blik op oudere, maar ook op haar recentere sculpturen en foto’s. Eén van de beeldhouwwerken, genaamd Tattooed Body Masks, bestaat uit een rij in brons gegoten Tanzaniaanse maskers die de vorm van zwangere vrouwentorso’s aannemen. Het gladde brons doet denken aan Brancusi, terwijl de vorm van het masker dan weer de invloed van etnografische kunst op het modernisme insinueert. Het zwangere lichaam daagt de patriarchale structuur van de kunstwereld uit. Het thema van geboorte, nageslacht en de vrouw als krachtige oermoeder doorgezet worden in andere werken die de Brusselse galerie bezetten, vooral Tight Coffin valt op. De vorm van dit werk werd overgenomen van een verborgen, overschilderde grafkist van een kind, die men op aandringen van Salvador Dali ontdekte in Het Angelus van Jean-François Millet. Ook hier bewandelt de kunstenares het pad van haar mannelijke voorgangers op een intelligente, doordachte manier.

Tattooed Body Masks
Tight Coffin

Een dialoog tussen geapproprieerd en origineel werk

Sherrie Levine’s werk daagt modernistische noties van authenticiteit en auteurschap uit. Ze doet dit aan de hand van appropriatie van reeds bestaande werken, waar ze doorgaans een serie van maakt. Levine maakt gebruik van fotografie voor het grootste deel van haar uitvoeringen, maar laat zich niet beperken door slechts één medium. Levine’s werk deinst er niet voor terug in dialoog te gaan met dat van voorgaande kunstenaars waar ze naar opkijkt: “It is something that artists do all the time unconsciously, working in the style of someone they consider a great master. I just wanted to make that relationship literal.”

Een mooi voorbeeld hiervan is After Ensor, The Intrigue. De serie postkaarten onthult duidelijk details uit het schilderij van James Ensor. Levine knutselt met een bekende afbeelding die in een oogopslag herkenbaar is. Door in te zoomen op een detail en de afbeelding vervolgens 24 keer te herhalen, wordt het werk in een nieuw daglicht geplaatst. Niet elke verwijzing is echter zo kant en klaar. De oorsprong van de tot pixels ingezoomde details die we te zien krijgen in enkele van haar fotografisch bewerkte beelden, wordt enkel door de titel verraden.

After Ensor, The Intrigue
Monochromes After Emil Nolde 1-12

Levine’s oeuvre leest als een vloedgolf aan verwijzingen naar een door mannen gedomineerde kunstgeschiedenis. Misschien maakt men na een bezoek aan de expo in de Xavier Hufkens Gallery de omgekeerde denkbeweging en werken de originelen voortaan als een verwijzing naar haar werk.


De expo Sherrie Levine loopt nog tot 10 april in galerie Xavier Hufkens in Brussel. Klik hier voor alle info!

Author: Anaïs Jansoone

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X