Merkwaardige kunstinstallaties (#6): de ‘metafloristieke’ tuinen van Gerda Steiner en Jörg Lenzlinger

Op TheArtCouch berichten we regelmatig over speciale kunstinstallaties, die meer en meer weg hebben van belevenissen. Ze doen nadenken, dromen, hopen, zijn soms confronterend of schokkend, of brengen je gewoon naar andere werelden.

Een tijdje terug was in het Museum voor Schone Kunsten in Gent een merkwaardige installatie te zien van het Zwitserse kunstenaarsduo Gerda Steiner en Jörg Lenzlinger, een ‘metafloristieke’ tuin. ‘Metafloristiek’, zeg je? Mja, een beter woord bestaat er niet voor hun surrealistische, hangende tuinen, vervaardigd uit een oneindig lijkende variatie aan organische en artificiële materialen, in alle mogelijke vormen en kleuren. “Knotsgek”, is het eerste woord dat in me opkwam, maar dan ben ik door de tuin beginnen wandelen en liet ik me bedwelmen door de eindeloze variaties, de vaak poëtische accenten, de harmonie die achter de schijnbare chaos schuilt. Knotsgek blijft het, maar op een gekke manier maak je je als toeschouwer deze wereld snel eigen.

Hun installatie refereert naar de ‘vallende tuin’ waar de Doge van Venetië enkele eeuwen geleden een heilige plek hoopte te vinden om er zijn graf mee te versieren Het bed van waaruit je de vallende tuin best bekijkt bevindt zich overigens bovenop dat graf. Een droom die uitkomt, enkele eeuwen na datum.

Je zal er minutenlang zoeken naar vertrouwde beelden, en die zal je af en toe vinden. Maar van zodra je blik een beetje verschuift komt je weer in een surrealistische wereld terecht. Het brengt je echter niet uit balans. Op een vreemde manier is alles er in harmonie…

Maar ook moeilijk om je er een mening van te vormen zonder er geweest te zijn. Mijn schamele pogingen om de tuin op foto vast te leggen geef ik je onderaan mee, maar wellicht biedt de reportage over een gelijkaardige installatie van het kunstenaarsduo in het Centre d’Art et de Nature op het domein van Chaumont-sur-Loire een beter beeld:

msk_img_3896

msk_img_3897

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

1 Comment

  1. Zeer blij met uw post over het bijzondere en betoverende werk van dit kunstenaars duo ! De Metafloristieke tuin was eigenlijk bedoeld om permanent in het MSKGent te blijven. Het is er gekomen dank zij één van onze meest verdienstelijke internationale curatoren, Catherine de Zegher. Waarom vermeldt u dat niet ?
    Het getuigt m.i. van een gebrek aan visie van het MSK, om dit werk te laten verdwijnen uit het atrium (zoals wel meer en zeer knappe ingrepen van haar hand, in dit museum). Blijkbaar vindt men er, dat haar naam er uit de museum-geschiedenis zou moeten verdwijnen, wat een zinloze en illusoire onderneming is. Het gaat zelfs zover dat bv. haar normaal auteurschap van een bloedmooie tentoonstelling over het oeuvre van Medardo Rosso, er niet mocht vermeld worden ! Totaal onterecht, ere wie ere toekomt. Trouwens, één van haar recente publicaties, 379 pretty brilliant women in the arts, n° 20 van See All This, is recent als uitgave bekroond.

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X