Gevoel en experiment gaan hand in hand in het werk van Catharina Dhaen

(Catharina Dhaen; foto:  © Joost Joossen)

Catharina Dhaens benadert de schilderkunst vanuit het gevoel en deze aanpak is dan ook de drijvende kracht achter haar artistieke praktijk. Het creëren van werk gaat voor de kunstenaar steeds gepaard met onzekerheid. Daarom tonen de schilderijen van Catharina Dhaen diverse schilderlagen die beschouwd kunnen worden als picturale correcties. Tegelijk brengt haar zoektocht verschillende spanningen met zich mee zoals het spel van zichtbare en verborgen elementen. Het proces overstijgt de grens tussen abstractie en figuratie en evoceert uiteenlopende betekenislagen bij de kijker.

(vlnr: L’intimité | Een onmogelijk zelfportret | De universaliteit van het alledaagse)

Literatuur en poëzie zijn twee belangrijke inspiratiebronnen voor Catharina Dhaen. Geenzins heeft de kunstenaar de ambitie om talige componenten of een bepaald narratief op een schilderkundige manier te presenteren op het doek. Wel dienen ze om het creatieproces te starten en te intensiveren. Niet zelden dringt een beeld zich op als het resultaat van de strijd tussen de vormelijke aspecten van schilderkunst zoals compositie, kleur en gestiek. Voor de kunstenares bestaat er geen geldige reden om te ontkennen dat schilderkunst zich gedraagt als een zelfstandige taal. Ze heeft dan ook een groot respect voor de zogenaamde painters’ painters als Ilse D’Hollander en Raoul De Keyser.

‘Mijn werk oogt misschien vrolijk en kleurrijk, het roept eveneens een gevoel van vrijmoedigheid op. De attitude om mijn onafhankelijkheid op te eisen vormt het essentiële kader waarin ik kan creëren wat ik wil. Het is een vrijheid die ik heel zorgvuldig heb verworven. Ondanks de speelsheid van het oppervlak blijft het samenspel van verleiden en verraad voortduren. Net als de vele vragen die het werk zou kunnen oproepen.’

Het is niet direct zichtbaar, maar de kunstwerken van Catharina Dhaen zijn autobiografisch. Tijdens het schilderen flitsen persoonlijke gebeurtenissen vaak door haar hoofd. Uit een bepaalde herinnering vindt vaak een motief zijn weg naar het canvas. Ze verschijnen als symbolen en zijn geladen met persoonlijke connotaties. De beeldelementen zijn echter geen reproducties, maar reflecties die de ongrijpbaarheid van haar gedachten en gevoelens weerspiegelen.


Tot en met 4  juni is bij The Wunderwall in Brussel een twintigtal schilderijen van Catharina Dhaen te bewonderen. De selectie kunstwerken kunnen fysiek bekeken worden op het Sainctelettesquare 4, in de nabijheid van KANAL – Centre Pompidou. Of ontdek digitaal het werk van Catharina en vele andere kunstenaars op de website van The Wunderwall.

(vlnr: Schijn bedriegt | Un jour ailleurs (Saint-Sauveur) | Untitled)


(Dit artikel verschijnt als advertorial gesponsord door The Wunderwall)

Author: The ArtCouch

Share This Post On

1 Comment

  1. Iemand die respect heeft voor Ilse D en Raoul DK kan niet mislukken bij mij : )

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X