Kunst over leven en dood in Hopstreet Gallery

Dood en verval vormen al eeuwen een onuitputtelijke bron van inspiratie voor kunstenaars. De Finse kunstenares Sara Bjarland (°1981, woont en werkt in Amsterdam) ziet vooral hoe materie die zijn oorspronkelijke vorm verliest op iets anders, iets nieuws begint te lijken. Haar focus ligt niet op het onvermijdelijke einde, maar op het natuurlijke proces van verval als bron van transformatie.

Centraal in Bjarlands oeuvre staan objecten die op het eerste gezicht nutteloos en waardeloos zijn. De kunstenares schuimt straten en pleinen af op zoek naar afgedankte kamerplanten, kaduke luxaflexen, verwrongen paraplu’s en ander ‘afval’, waar ze vervolgens in haar studio foto’s van maakt. Dat laat haar toe om de mogelijkheden van elk object grondig te bestuderen. De ene keer volstaat de foto als kunstwerk, de andere keer gaat de zoektocht verder en wordt het object omgezet in een ander materiaal.

Sara Bjarland - Deflation Studies (1)

Sara Bjarland – Deflation Studies (1)

Om dat onderscheid te duiden, volstaat een blik op de werken die Bjarland voor haar nieuwe tentoonstelling bij Hopstreet Gallery in Brussel maakte. In ‘PAST EVENTS’ (de expo loopt tot 25 februari 2017) toont de kunstenares namelijk haar ‘Deflation Studies’. Dat zijn – onder meer – vijf haarscherpe foto’s van trossen half leeggelopen ballonnen. De rimpelige witte, zwarte en grijze ballonnen doen onvermijdelijk aan de gezichten van oude mensen denken. Rimpels als sporen van een geleefd leven (zijn dit de ‘past events’ uit de expotitel?), met de daarbij behorende verhalen van hoop en teleurstelling, liefde en verdriet, ambitie en mislukking. Diezelfde verschrompelde ballonnen hangen echter ook centraal in de tentoonstellingszaal, niet als foto’s maar als marmerwitte plaasteren afgietsels. Klinisch smetteloos, maagdelijk wit, als dodenmaskers van wat ooit bolronde feestartikelen waren.

Sara Bjarland - Deflation Studies (solid I)

Sara Bjarland – Deflation Studies (solid I)

In die zin speelt Bjarland op subtiele wijze met de positie van de fotografie, het medium dat haar zo dierbaar is. In historische context werden dodenmaskers gebruikt om de identiteit van een overledene te bewaren, onder meer om er later portretten van te kunnen maken. Eeuwenlang hadden schilders het monopolie op portretten, maar intussen is hun rol helemaal door fotografen overgenomen. Sara Bjarland keert die rollen dus weer om. Bij haar komt eerst het (fotografisch) portret, pas daarna het dodenmasker.

Sara Bjarland - Deflation Studies (3)

Sara Bjarland – Deflation Studies (3)

 

In dit blogbericht ga ik dieper in op ‘Rebar Extensions’, een ander werk van Sara Bjarland op de expo ‘PAST EVENTS’.

Meer informatie over de tentoonstelling vind je op de website van Hopstreet Gallery, klik hier!

 

Author: David De Pooter

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X