Een onweerstaanbaar opkomend talent: Lynette Yiadom-Boakyes bevreemdende portretten

Het valt slechts weinige kunstenaars te beurt, al zeker geen ‘mid-career’ hedendaagse kunstenaars, om nagenoeg unaniem door de traditioneel bijzonder kritische Britse kunstpers de hemel te worden in geprezen.

Het overkomt niettemin de Britse kunstenares Lynette Yiadom-Boakye, die tot 9 mei de Tate Britain (je leest het goed; niet eens de Tate Modern maar Tate Britain, een museum dat zich zelden of nooit laat verleiden tot het presenteren van subversieve hedendaagse kunst) mag inpalmen met haar bevreemdende portretten.

Waar de charme van de portretten precies zijn oorsprong vindt, daar zijn de critici het niet unaniem over eens. De ene zal het vooral opvallen dat de kunstenaar, omwille van het feit dat ze ‘uit het hoofd’ portretten maakt, aanleunt bij surrealistische kunststromingen, waar ze de vergelijking met Magritte niet eens schuwen, de ander zal dan bevlogen zijn geraakt door de vreemd ogende eenvoud van haar portretten, de verschillende perspectieven die nagenoeg onmerkbaar in elkaar lijken over te vloeien. “(…) she reveals that a picture of someone can be so much more that the banal record of her, him, they – so much more than a selfie. These are paintings of states of being, states of the human soul“, aldus Jonathan Jones in The Guardian, om slechts een voorbeeld te noemen. Het helpt wellicht dat ze haar werken enigmatische titels meegeeft, wat de zweem van mysterie compleet maakt. Schrijven en schilderen vloeien overigens moeiteloos in elkaar over: “I write about the things I can’t paint and paint the things I can’t write about“, liet ze onlangs in een interview optekenen.

Wat de critici er ook over mogen denken en schrijven, het feit dat een hedendaagse, zwarte, vrouwelijke kunstenares op 43-jarige leeftijd het Tate Britain mag bezetten, oog in oog met een deel van haar prestigieuze permanente collectie, is op zich reeds een teken: kruis deze kunstenares alvast met stip aan om te gaan ontdekken wanneer ze in de buurt te zien is.


Lynette Yiadom-Boakye: Fly in League With the Night is nog tot 9 mei te zien in het Tate Britain, London.

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X