Merkwaardige kunstinstallaties (#5): Eva Lewitt

Hoe gaan installatiekunstenaars om met de ruimte waarin ze werken? Al zeker wanneer ze gevraagd worden om in situ hun werk te ontwerpen. Onvermijdelijk moeten ze rekening houden met de schaal van hun werk, de proporties die moeten matchen met de ruimte die ze inpalmen, maar evengoed de ‘geest’ van de plek, moge het een openbare ruimte in de stad zijn, of de lobby van een kantoorgebouw.

De ruimte staat soms in dienst van het werk, maar het kan evengoed andersom werken: het werk kan ook in functie staan van de specificiteit van de plek. Beide kunnen elk apart de bovenhand hebben, of een soort symbiose creëren.

Werkt het soms intimiderend? Wellicht wel. Al kan het ook inspirerend werken.

Het ICA Museum in Boston biedt kunstenaars een jaar lang de mogelijkheid aan kunstenaars om de “Sandra and Gerald Fineberg Art Wall” te gebruiken, een behoorlijk grote muur die de bezoekers bij binnenkomst van het museum verwelkomt, maar ook makkelijk vanop straat kan worden aanschouwd. Dit jaar valt Eva Lewitt deze eer te beurt, een kunstenaar die vooral met stoffen werkt, en het effect dat (natuurlijk) licht erop heeft, of kan hebben.

Ze was alleszins niet onder de indruk van de gigantische muur die haar ter beschikking werd gesteld, zo blijkt uit de reportage hieronder. De uitdaging was om haar eigen kunstpraktijk, dat vaak te maken heeft met graviteit en lichtheid, te doen samenvallen met de ruimte. In dit aspect bood de muur misschien juist een nieuwe opportuniteit om haar werk op een andere manier ‘op te schalen’.

Enfin, ze legt het alleszins veel beter uit dan ik zou kunnen, dus ontdek even mee:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X