Mona Caron, street art met een prangende maatschappelijke boodschap

De tijden waarin street artists nog half illegaal hun spuitbussen in de nachtelijke straten ledigden, lijkt intussen, voor de meesten, ver voorbij. Sommigen genieten zelfs wereldfaam, en worden uitgenodigd om op alle plekken ter wereld met hun kunst het straatbeeld te verfraaien, zoniet de passanten een geweten schoppen, of tenminste wat langer te doen stilstaan op weg naar waar hun al dan niet belangrijke bedrijvigheden hen naartoe leiden.

Kunst in het straatbeeld, achteloos gezien door miljoenen mensen, met aandacht bekeken door een fractie ervan. Het heeft iets romantisch, in zekere zin. Anders dan kunst te hangen op steriele witte muren of te verbergen achter metersdikke beveiligde wanden, gaat deze vorm van kunst deel gaan uitmaken van het dagelijks leven van de buurtbewoners. Kunst als metgezel, als buur, als vertrouwde habitat, zou je kunnen stellen.

Vaak met een boodschap ook.

Dat is zeker het geval met deze Zwitserse Mona Caron, die al langer dan de helft van haar leven in San Francisco woont. Ze begon eerder toevallig met muurschilderen, maar werd als snel gesteund door talrijke invloedrijke mensen. Dat komt om verschillende redenen. Zo begon ze met muurschilderen als een manier om de multiculturele samenleving in haar adoptiestad te benadrukken, de smeltkroes aan verschillende talen, verschillende achtergronden, verschillende aspiraties ook, mee vorm te geven. Het vertaalt zich in haar werk op verschillende manieren, en je bespeurt dit vaak slechts door op de minieme details in haar murale werk te focussen, waar ze de verhalen van de buurtbewoners in verwerkt.

Er is ook haar vaste onderwerp: planten, vaak exotisch onkruid. In haar monumentale werk krijgen ze achter een bepaalde weelderigheid, een specifieke esthetiek, een herwonnen waardigheid. De symboliek kan elk fijnzinnig mens nauwelijks ontgaan… Al gaat dit gepaard met reflecties over de gehaastheid van ons moderne bestaan, klimaat, arbeidsomstandigheden of de watercrisis, een nijpend probleem in Californië.

Mocht je haar werk nog niet kennen, bekijk zeker deze selectie van making offs en een kort interview met haar over haar praktijk. Het ontdekken waard:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X