Mysterie en ingehouden spanning in het werk van Hans Defer, vanaf 25 november te zien in Torhout

Hij staat al een hele tijd op mijn (steeds groeiende) lijst van kunstenaars die ik eens wil gaan spreken. Hans Defer. Een van de twee Belgen die ik al lang op mijn aankooplijstje heb staan op de online kunstwinkel Saatchi Art. Ik moet dringend die ‘aankoop’-knop eens induwen.

Ik heb de Oostendenaar nog niet ontmoet, het werk zèlf nog niet in ‘het echt’ gezien. Niettemin spreekt zijn werk me aan. Gestolen momenten uit het dagdagelijkse leven, verminkt, weggeveegd, zoveel mogelijk van kleur ontdaan. Het lijken stills uit een film van Goddard, gezien doorheen een dikke, ondoordringbare mist. Afstand van het tafereel is blijkbaar belangrijk, alsof er een gevaar is school. Mysterie alleszins. Ingehouden spanning.

Niets nieuws, hoor ik u denken. Richter deed het al. Maar hier gebeurt meer. Het helpt te weten dat Hans op zijn 21e besloot zijn kunstenaarschap stop te zetten en al zijn werk te vernietigen. Om 20 jaar na datum, in 2009, zijn werkzaamheden als kunstenaar te hernemen. Waarom deze pauze? Ik beloof plechtig dat ik hem de vraag zelf zal gaan stellen! Maar nog: zijn inspiratiebron is het enorme beeldenmateriaal dat hij een jaar voor zijn come-back via alle mogelijke bronnen is beginnen verzamelen. De restjes van onze overdadige beeldcultuur, noemt hij het zelf. Maar hij probeert deze te ordenen, misschien wel om ze een nieuwe betekenis, om ze waarde te geven. Zijn werken hebben enkel een catalogusnummer als titel. Zijn eigen catalogus dan wel, een code die niet noodzakelijk gekend kan zijn voor de kijker.

 

Vanaf 25 november stelt Hans een installatie tentoon in Torhout, met de enigmatische titel ‘Amnesia: a monument for the living / a labyrinth for the dead‘.

De installatie behandelt het grootste trauma uit de Belgische naoorlogse geschiedenis: de golf van misdaden en aanslagen gepleegd door de Bende van Nijvel. De installatie bestaat uit een reeks tekeningen, filmfragmenten, foto’s en schilderijen. Het is geen reconstructie van een cold case te brengen, daarvoor ontbreken te veel cruciale elementen.

“In plaats daarvan is ‘Amnesia’ een evocatie van een gerechtelijk monsterdossier van meer dan een miljoen pagina’s dat door de mnemonische krachten van de tijd en de talloze manipulaties waaronder het onderzoek te lijden had (en heeft) de structuur heeft gekregen van een labyrint. Een afbrokkelend geheugenpaleis waarin geen enkele uitgang tot een ontknoping leidt.”

De dramatische gebeurtenissen in die tijd bieden Hans Defer alleszins materiaal om het spanningsveld waar ik het eerder had, tussen het zichtbare en het voelbare, het latente en het expliciete, verder te verkennen.

Ah, nog een belofte: wanneer ik hem spreek zal ik hem zeker vragen naar de achtergrond van zijn reeks ‘Postcards from the Dead’.

 

De tentoonstelling Amnesia: a monument for the living / a labyrinth for the dead vindt plaats van 25 november tot 23 december in C.C. De Brouckere, Aartrijkestraat 6 in Torhout.

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X