“Oxymoron”, een nieuwe blik op het werk van Nick Ervinck

Stel: je wordt als kunstenaar gevraagd om het praalgraf van een oud adelijk geslacht, dat even ter restauratie wegmoet, tijdelijk te vervangen door een kunstwerk. Dit dan nog in de Jeruzalemkapel op het Adornesdomein in Brugge, een majestueuze plek in elk detail gevuld met een onnoemlijk rijke historiek. Een hedendaagse kunstenaar zou ervan gaan duizelen.

Niet Nick Ervinck. De uitdaging lijkt hem wel op het lijf geschreven. Zijn reliëf GARZGRIOLEJIF staat even statig als de oorspronkelijke graftombe. Al zou je het geen graftombe meer kunnen noemen, het beeld lijkt te krioelen van organisch leven met “bewegingen die aan de oerknal doen denken”, schrijft prof. Em. Freddy Decreus in de begeleidende catalogus, “… op de wijze van oude mandala’s werkelijk de navel van de schepping.”

foto’s © Ann-Sophie Deldycke

Oxymoron

Het Adornesdomein is intussen ook uitgegroeid tot een plek om hedendaagse kunst te ontdekken. Zo zijn er in de aanpalende ruimtes ook een dertigtal keramische werken van Nick Ervinck te ontdekken. Een primeur! Nick staat vooral bekend om zijn 3D geprinte vormen, maar een bezoek aan zijn atelier leert al snel dat deze creatieve duizendpoot blijft experimenteren met andere materialen, zoals keramiek. Al blijft het uitgangspunt steeds hetzelfde:

“In feite behandelt elk van de sculpturen van Nick Ervinck onderwerpen die hem fascineren en uitdagen: de toekomst en de evolutie van de planeet, genetische manipulatie en de evolutie van de voedingsindustrie, maar ook de evolutie van onze cultuur en de grote tendensen zoals hyperconnectiviteit en de bedreiging voor ons privéleven. Stuk voor stuk gebieden waar onze samenleving heen en weer slingert tussen tegengestelde trends.”, vertelt Véronique de Limburg Stirum van het Adornesdomein. Het verklaart meteen de titel van de tentoonstelling, Oxymoron: “We leven in een wereld vol tegenstrijdigheden, die, laten we eerlijk zijn, deel uitmaken van haar charme.”

Of, in de woorden van Freddy Decreus: “In Nick Ervinck’s keramiek ligt één groot scheppingsverhaal besloten, een menselijk avontuur van metamorfose en transformatie dat kortstondig rust vindt in de beslotenheid van een paradijselijke tuin.”

foto’s © Ann-Sophie Deldycke

Finland

Het mag vreemd klinken, maar het futuristische werk van Nick Ervinck gedijt wonderwel in een medievale context, zo getuigt ook zijn expo GNI-RI may2021, From knight to cyborg in het Häme Castle van Hämeenlinna, Finland, dat tot november te bezichtigen is. Mocht je tegen dan niet in de buurt vertoeven kan je hier alvast van een voorsmaakje genieten:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

1 Comment

  1. Verbaasd
    Verdwaald
    Bedwelmd

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X