“(pour) retendre l’atmosphère”, Arpaïs Du Bois verrast met nieuw werk

Arpaïs Du Bois maakt zich klaar om vanaf 2 maart een nieuwe reeks werken te presenteren bij Gallery Fifty One in Antwerpen. Het belooft een vernieuwende ervaring te worden, althans volgens de perstekst -de expo heb ik zelf nog niet kunnen bezoeken. De verrassingen zitten onder meer in het rijkere kleurpalet in haar nieuwe werken, en het feit dat ze voor het eerst sinds lang terug werken op doek presenteert.

Maar, misschien belangrijker, zit de verrassing ook in de installatie die ze over de twee niveaus van de galerij rond haar nieuw werk zal creëren, waarmee ze de bezoeker wil uitnodigen om hun perceptie van de omgeving zoniet in vraag te stellen, dan toch met hernieuwde ogen waar te nemen. Of ze hiervoor werkelijk dient in te grijpen in de ruimte van de galerij is nog zeer de vraag, gezien elk van haar werk op zich reeds een open invitatie is om de geest en het verstand onbewandelde paden te doen inslaan. Maar de combinatie van beide zou het effect misschien wel tot een nog nader te bepalen macht kunnen verheffen.

Hoe je het draait of keert: de essentie ligt al in haar werk vervat. Het sérieux met dewelke ze belangrijke maatschappelijke thema’s gadeslaat vind je in haar woorden terug, die niettemin nooit gespaand zijn van een lichtzinnige toets, als om de ernst van alles te stillen, of het denken erover te stimuleren misschien. ‘frapper très fort à la mauvaise porte’,
apocalypse ambiance boudoir’, ‘réponse à la dérive’, of nog ‘hameçonner la nonviolence’. De titels verraden het al: de beelden zijn niet zomaar gegrepen uit een voorbijgaande vlaag van los voorbijglijdende gedachte, noch zal de toeschouwer er zorgeloos en onschuldig voorbij kunnen kuieren. Naar kunst kijken vergt per slot van rekening ook enig engagement.

Het meest in het oog springend is wellicht de titel van de tentoonstelling: ‘(pour) retendre l’atmosphère‘. Is de algehele maatschappelijke sfeer niet gespannen genoeg opdat het nood zou hebben op een (her)opspanning? Of, gezien de term retendre heel vaak wordt toegepast op plastische chirurgie, duidt het misschien op het feit dat plooien terug dienen te worden gladgestreken, dat de diepe rimpels die de talrijke crises in onze maatschappij hebben gekliefd, dringend aan een grondige oplapbeurt toe zijn? Desnoods met behulp van een chirurgische ingreep?

Het zijn het soort vragen die haar werk oproept. En dat maakt het wat mij betreft zo spannend, een spanning die ze feilloos aanhoudt door haar zinnen te vergezellen met beelden die juist wel heel spontaan lijken te zijn ontsproten uit haar impulsieve creatiedrift, als tegenpunt voor de diepzinnige gedachten die ze samenbalde in haar woorden.


De expo (pour) retendre l’atmosphère loopt van 2 maart tot 17 april. De officiële opening vindt plaats in het weekend van 27 februari, waarin tevens de nieuwste publicatie van Arpaïs, FEUE LA JOYEUSETÉ, zal worden voorgesteld.

Klik hier voor alle info!

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X