‘Unveiling’, het persoonlijke pantheon van Piet Peere in het Grootseminarie Brugge

“Het narratieve zit in de verf”, vertelt Piet Peere wanneer we door zijn omvangrijke tentoonstelling in het Grootseminarie in Brugge kuieren. Wel, kuieren is een relatief begrip: van overal komt een toevloed aan beelden de toeschouwer tegemoet. Een rustplek is er zelden, tenzij je voor een van zijn gigantische werken staat, of lang genoeg voor een homogene reeks kleinere werken blijft staan.

foto: TheArtCouch

Zijn expo Unveiling biedt een intense ervaring, niet enkel door het onwaarschijnlijk aantal kunstwerken dat er te zien is, maar vooral vanwege van de werken zelf, die de laatste jaren voornamelijk geïnspireerd zijn door Griekse mythologie. Je krijgt niettemin de indruk dat Peere een persoonlijk verhaal vertelt, dat al zijn werken uit een specifieke, eigen emotie zijn ontsproten, die hij een universele dimensie influistert. Het verklaart de keuze van zijn thema: uiteindelijk is de Griekse mythologie, met zijn uiterst diverse, al dan niet karaktervolle goden- en heldenvolk, ook niet anders dan een bloemlezing aan de rijke diversiteit van menselijke – al te menselijke – gevoelens, in al hun groot- en kleinheden.

Dat merk je al van bij het betreden van de expo, waar je eerst wordt verwelkomd door zijn monumentale houtskoolportretten, gehangen aan een zwarte muur. Een paar stappen verder kom je in de lichtovergoten gang waar, verholen achter een gordijn, een afbeelding van Tantalus jou opwacht, zijn hoofd gebukt onder een gigantische rots, berustend in zijn wrede lot.

foto’s: TheArtCouch

Vlak daarachter, in een nis, een andere Tantalus, ditmaal niet gebukt, maar het hoofd fier vooruitkijkend, met een lichtere structuur die op zijn hoofd rust. Hij staat op een pedestal, maar – je moet er even voor achter het beeld gaan kijken – zijn handen zijn strak aan elkaar vastgebonden. Hij zweeft, maar kent geen vrijheid. “Een persiflage van het kunstenaarsbestaan?”, vragen we de kunstenaar. Hij lacht, aarzelt, denkt na, wikt en weegt, kiest zorgvuldig zijn woorden uit. Natuurlijk is er een vorm van vrijheid verbonden aan het kunstenaarschap, tegelijk blijft een kunstenaar een mens, gebonden aan talrijke praktische aspecten van het leven, niet in het minst de organisatie van zo’n tentoonstelling die hem maandenlang volledig heeft ingepalmd.

De dualiteit tussen het hemelse, goddelijke en de vervelende menselijke besognes is ook de Griekse mythologische en mythische figuren niet vreemd. Het is misschien wat Piet Peere probeert uit te beelden doorheen zijn oeuvre, dat in het Grootseminarie in Brugge een magistraal canvas krijgt: niets menselijks is ons vreemd, maar ook de goden niet.

foto’s: TheArtCouch


Tot 12 september, Grootseminarie, Brugge
www.pietpeere.be

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X