Het is steeds spannend, wanneer oude, traditionele kunst als bron wordt gebruikt bij hedendaagse kunstenaars, en zich mengt met hedendaagse invloeden. Dit vertaalt zich niet enkel in de praktijk, in de ‘manier waarop’ aan kunst wordt bedreven, maar tevens in een nieuwe behandeling van het thema, van de manier waarop de kunstenaar, en dus de kijker, naar representaties van het thema kijkt.
De Chinese kunstenaar Ma Xinle is hier een mooi voorbeeld van. Geïnterviewd in ‘zijn’ studio (die hij niet als een vaststaand concept ziet, ‘everywhere is my studio’) vertelt hij over hoe hij inspiratie haalt uit de natuur, gecombineerd met een relativistische visie over wat de natuur precies betekent. Kunst is een intuïtief gegeven, aldus Ma, zolang je kunst maakt die je zelf raakt, zal het ook anderen raken. Het is een universele vaststelling, in die mate dat zelfs een hedendaagse interpretatie ervan niets afdoet aan de tijdloosheid van het werk.
Traditie is niettemin even belangrijk. Ma gaat aanhoudend op zoek naar 300-jaar-oud papier, omdat het anders aanvoelt en een ander effect sorteert dan het moderne papier. Al blijft de betrachting dezelfde: kunst maken die rechtstreeks het gevoel aanspreekt.
Oud en nieuw, het blijft een mooie combinatie… Ontdek even mee:
- Wat je (misschien) hebt gemist op Art Paris 2024 - april 13, 2024
- Een tempel voor de street art: het STRAAT museum in Amsterdam. - april 3, 2024
- Visie, missie en passie in een privéverzameling: de Kinsey-collectie - maart 16, 2024