Maarten Vanden Eynde is blikvanger bij Verbeke Foundation

‘Groentopia’, zo heet de zomertentoonstelling van Verbeke Foundation die helemaal is opgehangen aan onze omgang met energiebronnen. Niet gek, aangezien de kunstinstelling sinds kort helemaal zelf in haar energiebehoeften kan voorzien dankzij een flink aantal zonnepannelen. Bovendien is Verbeke Foundation gekend als een laboratorium waar vrijuit geëxperimenteerd wordt met technologie, wetenschap en kunst.

Kunst om de kunst heeft geen plaats in ‘Groentopia’, de tentoonstelling wil confronteren en aanzetten tot denken. Daartoe werden kunstenaars bij elkaar gebracht die met energie bezig zijn. Sommige kiezen voor een heel praktische benadering en bouwen een batterij met aardappelen of halen energie uit dode vogels. Andere combineren wetenschap, esthetiek en symboliek om een krachtige boodschap te brengen. Maarten Vanden Eynde behoort tot die laatste groep. Het oeuvre van deze Belgische kunstenaar is een onderzoek naar ons toekomstige verleden. Centraal in zijn werk staat de vraag: Hoe zullen de mensen van morgen naar ons tijdvak kijken, wat zal er overblijven? En dat levert visueel interessante kunst op die bovendien aan het denken zet.

Maarten Vanden Eynde - The Manhattan Project (2017)

Maarten Vanden Eynde – The Manhattan Project (2017)

Maarten Vanden Eynde - Manhattan Project (detail)

Maarten Vanden Eynde – Manhattan Project (detail)

Neem nu zijn werk ‘Manhattan Project’. Onder een glazen piramide toont Vanden Eynde zijn pogingen om een perfecte luchtbel te creëren zoals die ontstaat na de explosie van een atoombom. De kunstenaar gebruikte daarvoor klassiek uraniumglas dat hij eerst smolt en dan opblies tot een bubbel. In daglicht is uraniumglas geelgroen van kleur, maar een uv-lamp doet de luchtbellen en scherven gifgroen oplichten. Wit zand, afkomstig van de site waar de Amerikanen in 1945 hun eerste atoomproef hielden, krijgt door het uv-licht een paarse kleur. Het geheel vormt zo een futuristisch-magisch beeld. Met dit kunstwerk markeert Vanden Eynde de explosie van de eerste atoombom als het begin van het Antropoceen, het tijdperk van de mens. Radioactief materiaal zal in de aardkorst aanwezig blijven, lang nadat de mens van de planeet verdwenen is.

Maarten Vanden Eynde - The Power of None (2018)

Maarten Vanden Eynde – The Power of None (2018)

Maarten Vanden Eynde - The Power of None (detail)

Maarten Vanden Eynde – The Power of None (detail)

Even indrukwekkend is een ander werk van Maarten Vanden Eynde. ‘The Power of None’ is een replica van het menselijk brein, uitgevoerd als een soort neurologisch netwerk van siliciumwafers. Op die wafers zitten afbeeldingen van kiezelwieren, eencellige algen met een skelet van silicium, die de basis van de voedselketen in onze oceanen vormen. En precies die microalgen worden vandaag in de wetenschap gebruikt om nieuwe zonnecellen te ontwikkelen met een veel hoger rendement dan de huidige cellen.

In dit blogbericht ga ik dieper in op “The Power of None” en “The Last Human”, een werk dat Maarten Vanden Eynde toont op het Kunstenfestival Watou.

“Manhattan Project” en “The Power of None” zijn tot 14 oktober 2018 te zien in het kader van ‘Groentopia’ bij Verbeke Foundation in Kemzeke. Meer informatie vind je hier.

Author: David De Pooter

Art crunches: Fred Eerdekens, Marcel Broodthaers, conceptuele kunst

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op