Schilderen tegen het verdwijnen: Johan De Wilde eert voormalig curator MDD met intiem Requiem

Tegen de dood vermag men niets. Als we die snoodaard bloot in de ogen kijken, weten we dat. Toch zoeken we overal troost en mogelijkheden tot zelfbegoocheling. Kunst is een van de potentiële vluchtwegen. Een soort vergeefs escapisme, een ijdele verbloeming. In sommige gevallen, bijvoorbeeld het ‘Requiem’ van Johan De Wilde, valt dat donders goed te begrijpen. Tanguy Eeckhout, curator zaliger van Museum Dhondt-Dhaenens stierf vroeg, veel te vroeg. Tijdens zijn ziekteproces ging Johan De Wilde met hem op pad, schilderpenseel in de aanslag, als medicijn tegen het verdwijnen.

Zeven maal zeven tekeningen, van bamboe en taxus, die langzaam vervagen, tot een bijna abstract silhouet. De ene een woekerplant die niet te bestrijden valt, de ander die ingezet wordt tegen die vreselijke ziekte met een k. Het orgelpunt van elke reeks is een monochroom met wit potlood, slechts een schim nog van wat is geweest. Leven en dood, ongeneeslijkheid en poging tot bezweren, het vechten tegen de tijd en onvermijdelijke afscheid, worden verenigd in dit hoogstpersoonlijke, intieme antwoord van Johan De Wilde, dat zowel een hommage als een herinnering is.

De reeks werken werd vorig weekend eenmalig tentoongesteld in het Huis Van Wassenhove, al een ontdekking op zich (zie onder voor volgende bezoekdata). De brutalistische woning vormde het uitgelezen decor voor dit integere eerbetoon, een hoogst sereen samenspel van in se contrasterende elementen: de ragfijne, efemere tekeningen, en de robuuste bunker.

Voorts resulteerde dit ook in een mooie uitgave van MER. Paper Kunsthalle, waarin 51 tekeningen zijn gebundeld. De edities zijn nagenoeg allemaal de deur uit, maar wie kans wil maken op een allerlaatste exemplaar of meer info wil, kan terecht bij: pauline@merpaperkunsthalle.org

Het Huis Van Wassenhove wordt in 2019 nog viermaal opengesteld, weliswaar zonder aanvullende expositie, maar is op zich al een bezoek waard: 17 februari, 19 mei, 20 oktober en 15 december 2019. Mooi extraatje: op alle zondagen tot 26 mei is ook The Wunderkammer Residence van Hans Op De Beeck aldaar te bezoeken, een absolute must voor wie dit nog niet heeft mogen ontdekken. Alle info over beide architecturale pareltjes: Museum Dhondt-Dhaenens.

Wie het werk van Johan De Wilde verder wil ontdekken kan momenteel terecht in de Brusselse Hopstreet Gallery waar de kunstenaar onder de noemer ‘Fernand’ twee nieuwe reeksen presenteert waarin hij aan kleurenonderzoek doet. Meer info: Hopstreet Gallery

(Foto’s: Rik Vannevel)

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op