Ze ogen minimalistisch, de werken van Daniela Chirion. Maar eenvoud bedriegt vaak. Haar werken zijn het resultaat van een moeizaam proces.
Het wit resulteert uit een veeleisende oefening. Ze heeft dat ene loodwit voor ogen wanneer ze behoedzaam, als in een meditatieve staat, aan een werk begint. Een tweetal uur neemt het haar in beslag, tijd waarin ze in het verfnat de juiste balans tracht te vinden, waarin ze haar penseelstreken de juiste weg laat zoeken, waarin ze niets tracht te forceren, het werk baant gaandeweg haar eigen ontstaan. Ze wijst me op de verschillende wijzen waarop de verf kan aangebracht worden, en welke impact deze keuzes hebben op het uiteindelijk resultaat.
De bedrieglijke eenvoud zit ook in de thema’s. Een nachthemd dat statig over de kleerhanger rust, kussens schijnbaar achteloos op een stapel gelegd, een bedhoes die op drie verschillende manieren in zichzelf is opgerold, een deur, open noch dicht, het thema is van ondergeschikt belang, zo lijkt het wel. Zelf wijst ze op een detail in het werk, het zijn de details die volgens haar de blik van de kijker manipuleren, op het spel van lichtinval en schaduw, dat zo moeilijk is te doorgronden, vooral omdat ze er steeds voor kiest om het licht vanuit een heel specifieke, voor een kunstenaar meest uitdagende hoek te laten vallen.
TheArtCouch gaf onlangs ook een boek uit over deze merkwaardige kunstenaar in België, met teksten van Frederic De Meyer.
Wil je haar werk beter kennen? Bezoek dan zeker haar expo White Shades bij Galerie Verduyn in Moregem, of koop het boek hier online:
-
Daniela Chirion€20,00