De boeken op de nachtkast van… Veerle Verbeke

Welke boeken lezen hedendaagse kunstenaars, en hoe beïnvloedt deze lectuur hun werk? In de nieuwe rubriek van TheArtCouch magazine werpen we een blik op hun bibliotheek en wat ze momenteel aan het lezen zijn.


Foto: Jan De Proost, Studio Rodenberg (naar een portretfoto van Susan Sontag door Peter Hujar uit 1975)

Op het ogenblik van ons bezoek liggen er verschillende boeken van en over Dante Alighieri’s Goddelijke Komedie verspreid over de tekenruimte en de woonkamer. Twee Nederlandstalige versies, waarvan een in dichtvorm; een tweetalige versie half in het Italiaans, hoewel Veerle de taal niet machtig is; enkele boeken over de tijdsgeest waarin het boek geschreven werd. Het geeft goed weer hoe Veerle in het leven en in haar werk staat: methodisch, in de diepte.

Ook het thema, de Goddelijke Komedie, is niet lukraak gekozen. De doortocht in de hel, de loutering, het bereiken van het paradijs. Het leest als een allegorie op haar persoonlijke leven, aangezien Veerle zelf heel wat woelige waters heeft bevaren alvorens enige balans en rust te vinden. Het is niet dat ze in Dantes relaas een spiegel vindt, of een vorm van troost, eerder een verdieping van haar eigen leven. “Ik wil begrijpen”, zegt ze, Hannah Arendt citerend.

Het mag niet verbazen dat haar boekenkast uitpuilt van meer grondige, in diepte gravende denkers. Ze helpen haar niet enkel om haar eigen verleden om te spitten en tot een consistent verhaal om te vormen, ze helpen haar evenzeer om er zin uit te puren. “Het leven is begrijpbaar”, zegt ze, “al moet je laag per laag de ruis rond de essentie afpellen”. Geduldig, bedachtzaam, maar evengoed hardnekkig en onverschrokken.

Het leven recht in de ogen durven kijken. In al zijn facetten. In haar werk wisselt Veerle de portretten van voorbeelden als Hannah Arendt, Simone Weil of Simone de Beauvoir af met zelfportretten. Niet dat ze zich aan hen meet, ze vormen veeleer een verlengde van haar denken, een laatste, dunne vertakking organisch uit een vruchtbare intellectuele bodem gegroeid.

Literaire studies ritmeren haar dag, maar evengoed dienen ze als afbakening. ‘s Ochtends laaft ze zich aan autobiografieën of aan brieven van literaire reuzen — momenteel de brieven van Henri Miller aan Anaïs Nin —, waarna ze zelf haar gedachten aan het papier toevertrouwt. ’s Namiddags schildert ze in gezelschap van Dantes Inferno. ’s Avonds, na een film, leest ze stripverhalen of kinderboeken, om uit te rusten van de maalstroom aan gedachten en impulsen die de dag haar bracht. Dient de literaire tocht haar tot inspiratie? Soms expliciet, zo blijkt uit haar reeks portretten van denkers die ze bewondert, waarvan sommigen zelfs werden getekend op uitgesneden bladen van Thomas Manns Toverberg — een versie in voor de moderne mens onleesbaar geworden Oudnederlands. Maar het blijkt evengoed uit de reeks abstracte werken die de laatste tijd uit haar ontspruiten, archetypische vormen van berusting en introspectie, maar ook van groei en ontwikkeling. Visuele vormen van een misschien niet zo onbereikbaar doel.


Wie is Veerle Verbeke?

Veerle Verbeke (1971) groeide op in de buurt van Dendermonde. Ze studeerde confectie en etalage
en was 20 jaar zaakvoerder van de tweedehands design fashion voordat ze in 2016 besloot om voltijds kunstenaar te worden. Ze legt zich toe op schilderkunst maar maakt ook tekeningen, digital art en installaties.

Het werk van Veerle is momenteel te zien in Hotel des Artistes in Oostende, Karel Janssenslaan 23 tot 27 augustus. Open van donderdag tot zondag van 14u30 tot 18u00. Op zondag 2 juli is Veerle aanwezig. Meer info via: www.hoteldesartistes.be

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op