Drie veelbelovende jonge kunstenaars: Kunst in Huis presenteert De Nieuwe Garde 2020 – (1) Nora De Decker

Jonge kunstenaars een boost geven in coronatijden, het is niet evident. De jaarlijkse groepstentoonstelling waarop de ‘De Nieuwe Garde’ van Kunst in Huis wordt gepresenteerd, kon dit jaar niet doorgaan. Dus moeten er andere wegen worden verkend om jonge mensen een zetje te geven, zoals dit interview. We praten met drie veelbelovende kunstenaars die heel divers werk creëren en gloednieuw zijn in de collectie van Kunst in Huis. De eerste die we voorstellen is Nora De Decker.

Nora De Decker – foto Charlotte Van Noten

Nora De Decker (26) creëert poëtische objecten in hout, die ze verft met een opvallend kleurenpalet. Ze is een mooie symbiose van de diverse talenten in haar familie: een aantal nauwgezette portretschilders, zoals Luc De Decker (die het staatsieportret van Koning Boudewijn schilderde en onder meer ook Stijn Streuvels, Herman Teirlinck en August Vermeylen vereeuwigde), en daarnaast een resem ‘bricoleurs’, die op speelse, meer nonchalante wijze dingen ‘maakten’. Nora slorpte de kwaliteiten van beide strekkingen in haar familie op en koos met die tools voor haar eigen weg, wat een meer gerichte vorm kreeg toen ze startte met Tekenkunst en Grafiek aan de LUCA School of Arts in Gent. 

Nora: “Kiezen voor Schilderkunst leek me een te zware erfenis om mee om te gaan, hoe zou ik hierin nog het wiel kunnen uitvinden? Dus ik koos een andere specialisatie, om me van dat juk bevrijd te weten. Mijn master bestond dan ook bijna uitsluitend uit ruimtelijk werk. De kiem hiervan ontstond misschien toen ik een klimrek in primaire kleuren observeerde en tekende. Later ontdekte ik dat zowat al het kinderspeelgoed in deze primaire kleuren wordt vervaardigd, wat me fascineerde. De vormen kregen steeds meer vrijheid in mijn hoofd, bleven nog herkenbaar voor een deel, maar weekten zich voorts los van hun oorspronkelijke functionaliteit.” Bij Nora De Decker krijgt een stoelpoot of een onderdeel van een golfstick een poëtische kwaliteit. Je wordt gelokt door de herkenbaarheid, de toegankelijke beeldtaal, maar daarna neemt de abstractie het over en wordt je fantasie alle richtingen uitgestuurd.

“Heel bewust opteerde ik er in 2016 voor om jaarlijks voor een vast kleurenpalet te kiezen, zodat mijn werk moeiteloos per jaar kan worden gerangschikt. Het begon met de drie primaire kleuren, maar elk jaar meng ik ze nu of voeg ik een andere kleur toe, zoals wit. Ik ben hier heel strikt in, maar de beperking schenkt me ook een bepaalde vrijheid. Ik hou ervan om mezelf bepaalde belemmeringen op te leggen, en te merken hoe ruim het speelveld dan nog is. Het is erg boeiend om te onderzoeken hoe een bepaalde kleur zich gedraagt op een bepaalde drager of vorm – daarmee experimenteren is een eindeloos proces.”

Nora De Decker werkt vooral met hout. Gevonden voorwerpen of op zich nutteloos geworden zaken die ze zelf bewerkt op de draaibank. Altijd gebruikte materialen. Ze houdt zich ook bezig met het buigen van riet. Daarna stelt ze de verschillende elementen samen tot objecten, die reminiscenties oproepen aan kinderspeelgoed, maar minder naïef zijn dan ze lijken. Er wordt grondig over nagedacht. “Ik noem het geen sculpturen”, zegt ze, “dat is te verheven, dat vind ik te megalomaan en groots. Het moet iets zijn wat nog handelbaar is, wat je kunt vasthouden. Daarom noem ik ze objecten. Ben ik een beeldhouwer? Niet louter. Ik voel me ook een schilder, omdat ik me inschrijf in de traditie van olieverf op hout. Daarnaast ben ik ook tekenaar, aangezien ik van mijn objecten ruimtelijke tekeningen maak met acrylinkt. Ik hou er niet zo van om in een vakje te worden gestopt.” De laatste tijd sluipen menselijke ledematen binnen in haar werk, handen en voeten, subtiele knipogen die haar werk een ludieke lichtheid geven. Voor Nora De Decker is haar werk een vluchtroute, waar ze veiligheid en lichtvoetigheid vindt: “In mijn atelier permitteer ik me alle vrijheid. Hoe onzeker en vreemd de buitenwereld momenteel ook is, mijn praktijk in mijn cocon thuis zorgt voor een constante, die me elke dag opnieuw plezier brengt.”

Meer ontdekken over deze jonge kunstenaar? Kijk op de website van Kunst in Huis. Kunst in Huis telt een hedendaagse kunstcollectie van meer dan 5.000 kunstwerken van 370 kunstenaars. Voor €12 per maand huur je een kunstwerk en haal je een Belgisch kunstwerk in huis. De collectie omvat zowel schilderkunst, fotografie, grafisch werk, textielkunst als ruimtelijk werk. Een kunstwerk kopen kan uiteraard ook!

Foto’s Charlotte Van Noten

Share This Post On

1 Comment

  1. Mooi artikel en mooie foto’s.

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op