“Een ontmoeting met een kunstenaar is altijd verhelderend”: Stef Van Bellingen kiest uit de collectie van Kunst Aan Zet

Stef Van Bellingen is de minzame bezieler van WARP in Sint-Niklaas. In een riant herenhuis met tuin in het hartje van de stad, voormalige kunstenaarswoning van Jan Buytaert zaliger, brengt hij sinds 2012 verrassend hedendaags werk uit binnen- en buitenland. Een spil van waaruit kunst zich uitspreidt over deze provinciestad, een warme thuisbasis van waaruit hij zich ook inzet voor allerlei andere artistieke projecten.

Stef Van Bellingen

“De liefde voor kunst zat er van kleins af in. Ik liep teken- en muziekschool en bij ons thuis kwamen heel wat kunstenaars over de vloer. Hen horen vertellen wekte al vroeg mijn interesse, de keuze voor kunstgeschiedenis en archeologie lag dan ook voor de hand. Na mijn studies bleef ik nog een tijd in Gent hangen en daar tentoonstellingen organiseren. Mijn focus lag altijd op eigentijdse kunst. Hoewel ik de nodige theoretische achtergrond meekreeg, leerde ik het meest van het werkelijke contact met kunstenaars, met hun familie of omgeving. Zo ging ik op zoek naar de nazaten van George Minne, ging ik het landschap ontdekken van de Latemse School en leerde ik veel uit de diverse atelierbezoeken die ik in de jaren negentig aflegde. Mijn opleiding was het vruchtbare sediment, alles wat daarna kwam verrijkte mijn praktijk als curator.”

Deze praktijk kreeg vaste vorm in 2006, toen hij zich met een aantal Wase kunstminnaars verenigde tot Wase Artistieke Projecten, of WARP. Een vaste plek hadden ze nog niet in de beginjaren, dat kwam pas naderhand. Ze vonden elkaar in een gemeenschappelijke missie, om dit onontgonnen stukje Vlaanderen ook met hedendaagse kunst te injecteren. Na een tijd kregen ze vaste grond onder de voeten in het koetshuis van het museum, waar ze werkten tot 2012.

Detecteren van nieuw talent

Daarna viel hen een gelukkig lot ten deel: kunstenaar Jan Buytaert besloot in zijn testament zijn huis kunst als bestemming te geven, dus WARP kon – na een grondige renovatie – daar intrekken. Het twee- of driejaarlijkse kunstparcours leidt je doorheen prachtige locaties in de hele stad, met deze plek als vertrekpunt. Voeding voor de programmatie vinden Stef en zijn team onder meer in de jaarlijkse ‘portfoliodagen’. Hierop worden, na een open call, 20 à 25 kunstenaars van over de hele wereld uitgenodigd. 

Het is een uniek en zeer gegeerd gebleken concept, waarbij kunstenaars ongedwongen inhoudelijk in contact kunnen treden met kunstprofessionals, ook uit binnen- en buitenland. Stef Van Bellingen: “Een week lang voeren ze dagelijks intense gesprekken met elkaar, waarna een avondprogramma de blik verder verruimt en het netwerken extra stimuleert. Het is de ideale formule voor het detecteren en stimuleren van nieuw talent, dat tussen het afstuderen en een stevige plek verwerven in het kunstlandschap soms erg zoekend is. Men leert, los van commerciële overwegingen, nieuwe uitdagingen in het eigen werk zien. En wie tot hier toe beperkt bleef tot een lokale context krijgt hiermee een internationale horizon aangereikt.” 

Ontdekkingen

Kunst Aan Zet, dat in Nederland al een tijd liep onder de noemer van ‘kunstkoopregeling’, is een concept dat Stef Van Bellingen bevalt: “Dergelijke initiatieven werken de democratisering van kunst in de hand, wat ik natuurlijk enkel maar kan toejuichen. Belangrijk vind ik dat de kopers niet enkel in contact komen met het werk maar ook de kunstenaar leren kennen. Dat beschouw ik als een grote meerwaarde in het leren begrijpen van kunst. Wat is de drijfveer erachter? Wat zijn de attitudes, gewoontes en zienswijzen die een kunstenaar brengen tot een specifiek werk? Heel vaak vind ik dit minstens even boeiend als het werk zelf. Een ontmoeting met een kunstenaar is altijd heel verhelderend.”

Max Pinckers, White Noise (from the series Margins of Excess)

We vroegen Stef Van Bellingen om een selectie te maken uit de betaalbare kunstcollectie van Kunst Aan Zet. Welke werken intrigeren hem het meest, op het eerste gezicht? Stef: “Ik heb mijn keuzemogelijkheden vernauwd tot kunstenaars van wie ik het werk nog niet in het echt heb gezien, en waarmee ik zelf dus nog niet gewerkt heb. De eerste die me fascineerde is Max Pinckers, met zijn werk White Noise (from the series Margins of Excess). Deze foto roept bij mij een heleboel referenties en associaties op. Het doet me qua cadrage denken aan De Legende van het Ware Kruis van Piero della Francesca dat ik zag in Arezzo, maar ook aan De Straat van Balthus. Ondanks het feit dat Pinckers hier een erg beladen thema brengt als religie, blijft het beeld multi-interpretabel en open voor de kijker. Het spel met licht en donker komt op mij angstaanjagend over, en toont de tweedeling tussen mensen die blind knielen voor de macht en hierin comfort vinden, en zij die dit veeleer als bedreigend ervaren.”

// Ontdek dit werk in de collectie van Kunst Aan Zet

Droom aanwakkeren

Het tweede beeld dat me aansprak is Spiral van Denitsa Todorova. Met heel eenvoudige materialen als potlood op papier weet zij een efemeer beeld te creëren dat in zekere zin ontsnapt aan de realiteit. Ik hou van werk dat de eigen maat en schaal overstijgt, dat niet letterlijk maar qua kijkervaring voorbij de randen gaat. Het is het symbolisch grijpen naar iets in een andere dimensie dan het dagdagelijkse, het niet-meetbare pogen uit te drukken. De functie van kunst: de droom op zijn minst proberen aan te wakkeren. We treden via dit werk binnen in een ander universum, met een weidsheid aan mogelijkheden.

Denitsa Todorova, Spiral

“Ook het spel met licht en donker dat ze hier speelt, het weghalen om te reveleren, vind ik bijzonder interessant. Het is een omweg die tot inzicht en verlichting leidt, iets wat ik al snel ook ervoer toen ik als kleine jongen experimenteerde op de tekenschool. Ensor is overigens ook een kunstenaar die in zijn tekeningen vaak koos voor die niet-klassieke weg van zaken zichtbaar maken, werken in het negatief. Boeiend in dit werk van Denitsa Todorova vind ik tot slot het vermoeden van het gestuele dat zich aandient – ik ken het formaat niet maar op het gevoel vermoed ik dat het eerder grote werken zijn.”

// Ontdek dit werk in de collectie van Kunst Aan Zet

Historiestuk

Het laatste werk waar Stef voor koos is van Leo Gabin, een kunstenaarscollectief bestaande uit Lieven Deconinck, Gaëtan Begerem, and Robin De Vooght. Stef: “Ik koester een voorliefde voor maquettes, en dus ook voor dit werkje, Real Estate (Foreclosure #3) van Leo Gabin. Het refereert aan de bankencrisis in 2007/2008 en het feit dat sommigen verplicht uit hun huis werden gezet en hun woningen te koop aangeboden werden. Het is dus een historiestuk, verbonden met dit specifieke stukje geschiedenis. Ik ben een literatuurliefhebber en zie vaak connecties bij beeldend werk met boeken die ik op dat moment tot me neem, zoals hier met Er is iets met de Lehmans van Stefano Massini, een waarheidsgetrouwe kroniek over een Joodse bankiersfamilie, een indrukwekkend epos over kapitalisme en economisch liberalisme. Zowel vormelijk als inhoudelijk doet dit werk me hieraan denken, maar dat is uiteraard een persoonlijke interpretatie. 

“Technisch lijkt dit werkje niet onoverkomelijk, maar toch vermoed ik er een vaardige en erg bewuste artistieke hand in, wat ik ook meende te ontwaren in ander werk op hun website. Een aantal plankjes op elkaar leggen, een huisje bouwen van karton: het lijkt makkelijker dan het is, toch als je het tot een esthetisch interessant niveau wil optillen. Wat maakt dat je ziet of iemand ooit een paard bereden heeft, of een discuswerper eerder een discus opnam? Dat zit in hele kleine details, in de coördinatie en harmonie van handelingen – iets onbenoembaars dat zich hier in dit werkje ook onmiskenbaar openbaart.”

Ontdek dit werk in de collectie van Kunst Aan Zet

Leo Gabin, Real Estate (Foreclosure #3)

Kunst Aan Zet is een kunst- en designcollectie voor iedereen, verspreid over meer dan dertig galeries. Dankzij de renteloze lening kan je in deze galeries kunst kopen op afbetaling, zonder dat het je dus een euro extra kost. Je hebt het kunstwerk in één keer in huis, maar de betaling kan je spreiden over een of twee jaar. Klik hier voor alle info!

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X