Ontroerend goed, van kunst kijken naar kunst kopen. 2 kunstverzamelaars delen hun ervaringen

Wanneer twee passionele kunstverzamelaars een boek uitbrengen over hun jarenlange passie voor kunst -van ‘mémoires’ durf ik vooralsnog nog niet te spreken, daarvoor lijken de auteurs me nog wat jong- dan is het uitkijken geblazen. Het boek wil een gids vormen voor startende kunstverzamelaars, en inderdaad bulkt het van praktische tips voor wie geïnteresseerd is in kunst, al dan niet om het te kopen. De adviezen kunnen de beoefende kunstminnaar hier en daar wat licht overkomen, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de soms croustillante anecdotes, gesprekken en meningen waarmee ze gepaard gaan.

De belangrijkste boodschap -in mijn ogen dan- komt vroeg in het boek. Hoewel de auteurs wellicht een eigen smaak voor kunst hebben ontwikkeld deinen ze er niet voor terug om hun horizonten te verbreden, wat hen tot zijwegen als outsider art en street art brengt, zo ze al niet proeven dan de humoristische kunst van Maurizio Cattelan of de reflecties over sociale media van de kunstenaar Matty Mo. De beste eigenschap van elke kunstliefhebber is mijn inziens een grenzeloze nieuwsgierigheid, en daar zijn de auteurs bepaald niet karig in. Hun verhaal brengt ons van galerijen tot kunstbeurzen, veilingen en Instagram-pagina’s, en passant berichten ze over ontmoetingen met actoren uit de kunstwereld.

Kunst kopen is tegelijk een heel ruime markt betreden, waar soms eigen wetten (of, tenminste, regeltjes) gelden. Niet steeds eenvoudig om er zich een weg in te banen, maar zoals Manuela en Oscar aangeven kan het een uitermate bevredigende bezigheid zijn. Een klein voorbeeldje (uit de talrijke): een galerist zal potentiële kopers snel categoriseren als uit, adelaar, leeuw of hond. Wat dit precies betekent zal je zelf moeten ontdekken in het boek.

De twee auteurs zijn als Nederlanders uiteraard het best vertrouwd met de Nederlandse kunstmarkt, wat niet wegneemt dat ze een gezonde interesse en gedegen kennis hebben van de Belgische en internationale markt. Belgische lezers komen dus zeker ook aan hun trekken.

Het boek bevat tevens een soort spoedcursus moderne kunstgeschiedenis -met de nadruk op spoed. Het heeft af en toe wat weg van achteloze namedropping, jammer genoeg, in plaats van een grondige reflectie. Het zou geen slecht idee zijn voor de enthousiaste auteurs om zich aan een volwaardige -en leesbare- kunstgeschiedenis te wagen. Gezien hun vlotte stijl en uitgesproken visie lijkt me daar zeker een open plek voor te bestaan.

Je hoeft uiteraard niet alles te lezen. Het boek is zo opgesteld dat je vlot door enkele minder relevante passages kan scrollen (so to speak), maar het biedt vast voor elkeen die met kunst bezig is nieuwe inzichten en kennis. Een aanrader wat ons betreft.

 

 

 

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op