Exclusief: Panamarenko’s ‘Around the World in 80 Years’ door Bart Ramakers

Panamarenko zou op 5 februari 80 zijn geworden, dat wist je wellicht al. Wat je misschien weet is dat kunstfotograaf Bart Ramakers een aantal maanden geleden werd gevraagd om een reeks te maken van Panamarenko, samen met een aantal BV’s, als promotie voor de grote retrospectieve tentoonstellingen die voor de kunstenaar gepland zijn voor 2020. Misschien hebt u reeds enkele van deze foto’s zien verschijnen.

Wat je nog niet wist, of alleszins gezien hebt, is de ultieme foto die Bart Ramakers maakte, en die het kroonstuk vormt van alle fotoshoots die hij maakte voor dit project. We mogen het exclusief publiceren op TheArtCouch, maar geniet toch eerst van het verhaal erachter:

“Toen de vraag kwam om portretten van BV’s met en rond Panamarenko, ontstond bij mij al snel het idee om daar wat meer van te maken. We namen eerst nog vrij eenvoudige portretten in de woonst van Pana, op en rond zijn Pedalo, het Tankje, met vliegende schotels, met propellors, maar al bij al hield hij zich in die tijd redelijk op afstand. Maar toen we plots onder meer Rob Vanoudenhoven, Guy Mortier, Mark Uytterhoeven en Stijn Meuris over de vloer kregen, wist ik dat ik meer moest doen dan louter portretten voor de promotie in social en andere media”, aldus Bart.

“Ik ontwierp een tafereel waarin Panamarenko net als Phileas Fogg in de roman van Jules Verne de weddenschap aangaat met heren in zijn club (gespeeld door Rob, Mark, Bart Persoons en Guy). Rechts zit zijn kersverse assistent Passepartout (Stijn) al klaar met zijn valies om te vertrekken. Hij merkt gelukkig net op tijd dat de belangrijkste kaart niet in de atlas staat, maar op de buik van Eveline (die hier de Indische vrouw speelt waar Phileas mee naar huis zal komen op het einde van zijn reis). Het einde zit vervat in het begin, nietwaar.”

Het werk doet denken aan de Emmaüsgangers dat onder meer door Caravaggio werd uitgebeeld, een scène waarin de verrezen Christus de maaltijd deelt met een aantal van zijn apostelen, met Panamarenko als grote roerganger, “een gids voor hen die achterblijven, niet alleen met zijn werk, maar ook met zijn wijsheden en zijn levenskunst”, aldus Bart.

Het werk wordt vanavond officieel gepresenteerd, maar met akkoord van Bart mogen we het hier alvast publiceren:

Maar er is meer, zeker wanneer je in acht neemt dat Panamarenko twee dagen na de fotoshoot plots overleed. “Die dag amuseerde Panamarenko zich kostelijk, het was net een feestje, met al die sympathieke mensen die hij maar vaag kende maar die wel speciaal voor hem gekomen waren. Michael Borremans kwam nog langs, Herman Brusselmans, Guido Belcanto, Wim Opbrouck”, verklapt Bart ons. Het is niet zeker of Panamarenko het voelde aankomen, maar vast staat dat hij zijn afscheid in stijl en met klasse wist te nemen.

Om je een idee te geven van de sfeer mochten we hier een aantal foto’s posten van de making of van de foto:

(alle foto’s © Sofie Baert)


De foto is vanaf 24 januari verkrijgbaar als royale poster 69 x 82 centimeter (100 genummerde en gesigneerde exemplaren) bij Campo en Campo in Berchem gedurende de Panamarenko Tribute tentoonstelling (www.panamarenko.com) en bij de fotograaf zelf (bart@bartramakers.com).


Het wordt tegelijk in een zeer beperkte oplage (7 stuks) op 2 grotere formaten aangeboden bij Campo en Campo – een deel van de opbrengst gaat (net als die van de tentoonstelling zelf) naar het Brein Institute.

Meer info op: www.bartramakers.com

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

1 Comment

  1. De kunstenaar in Panamarenko was toen al kennelijk hersendood.

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op