Kunstboeken voor onder de Kerstboom, de keuze van Frederic De Meyer

Nauwelijks te geloven dat het al december is. Na moeilijke tijden is de kunstwereld in 2022 duidelijk in alle enthousiasme herboren. Dit gaf me persoonlijk wat weinig tijd om te lezen, tenminste niet over kunst. Niettemin, hierbij alvast een aantal boeken die elke kunstliefhebber wel zou moeten bekoren:

Leesboeken over kunst:

Het meest opvallende boek van dit jaar is ongetwijfeld Schaduwlicht van Petra Thijs, een biografie van de vrouw die model stond voor Manets Déjeuner sur l’herbe. Thijs deed tien jaar onderzoek naar deze vrouw, Victorine Meurent, die duidelijk veel meer was dan enkel model voor Manet of Alfred Stevens. Als kunstenares werd ze zelfs opgenomen in het officiële Salon, en haar visie over kunst zal op een of andere manier de eerste lichting impressionisten, met wie ze goed bevriend was, enigszins hebben beïnvloed. Er is weinig geweten over de vrouw, lacunes worden aangevuld met enige speculatie, wat de roman -want dat is het ook- heel vlot leesbaar maakt en de persoonsschets completer maakt. Thijs noteert in de nota’s overigens zorgvuldig welke elementen door haar zijn bedacht. Een absolute aanrader!

Wie zich verder wil verdiepen in de leefwereld van de impressionisten kan zeker ook terecht bij de biografie van Berthe Morisot, geschreven door Dominique Bona. Het boek dateert van 2002 en is nog niet naar het Nederlands vertaald, maar het blijft een onmisbaar, gevoelig portret van een grote dame uit de kunstgeschiedenis.

De grote expo van Antony Gormley in Voorlinden bood een uitstekende gelegenheid om me te verdiepen in zijn boek On Sculpture. Kunstenaars zijn niet noodzakelijk de meest begenadigde schrijvers, maar Gormley is dat duidelijk wel. Het boek biedt en heerlijk diepzinnige inkijk in zijn eigen werk, en zijn visie erover, maar ook dat van zijn grote voorbeelden als Giacometti en Beuys. Onmisbaar in elke bibliotheek van de kunstliefhebber! Net als De Eenzame Stad van Olivia Laing trouwens, die ik kocht naar aanleiding van de expo Splendid Isolation in het S.M.A.K. Laing weet op een ongelooflijk indringende manier haar eigen ervaringen te verweven met haar inzicht over kunst, met het centrale thema eenzaamheid als uitgangspunt. Het biedt een nieuwe en uiterst boeiende kijk op het werk van onder meer Hopper en Warhol, net als andere kunstenaars die ik dankzij dit boek leerde kennen. Een van mijn lievelingsboeken over kunst!

Monografieën:

Crisis of niet, de kunstmarkt wordt gevoed door een constante stroom aan monografieën. Gelukkig maar overigens, ze bieden een heerlijke manier om je te verdiepen in het oeuvre van een kunstenaar – op een expo zie je vaak enkel een fragment ervan, een monografie biedt je de mogelijkheid het werk in een bredere context te zien, en te doorgronden. Dat hoeft niet noodzakelijk chronologisch, zo toont het boek Ca Suffit? van Albert Pepermans alleszins aan, weliswaar opgedeeld in thema’s, maar binnen de thema’s is het een heerlijk snuisteren in alle uithoeken van de denkwereld van de kunstenaar. Nick Ervinck geeft regelmatig boeken uit over aspecten van zijn werk, zijn Works biedt voor het eerst een compleet overzicht ervan. Wie alle boeken van Ervinck reeds heeft zal niettemin nog een vette kluif hebben aan deze, al was het maar omdat hij er één grote statement van maakte van waar hij als kunstenaar voor staat, waar zijn constante stroom aan ideeën precies uit voortkomt, en hoe hij tewerk gaat om deze vorm te geven. Een merkwaardig boek.

Voor Peter Depelchin is het boek 2014-2021 een eerste uitgave, verzorgd door zijn galerie HUSK. Het lijkt op het eerste gezicht onmogelijk om de weelde aan referenties naar mythologie en astrofysica die zijn werk kenmerken in een boek samen te vatten, hij zal er talrijke andere nodig hebben. Niettemin vormt deze een stevige basis van waaruit te vetrekken op ontdekkingstocht door zijn intrigerend werk. Ook voor de Peruviaanse Shirley Villavicencio Pizango is het boek dat bij Posture uitgegeven werd een eerste publicatie. Weinig tekst, het boek focust eerst en vooral op het werk. Door details toe te lichten aan de hand van korte quotes van kunstenaars kruip je op een aangename manier in de denkwereld van deze kunstenares die de harten van kunstliefhebbers al geruime tijd sneller doet slaan.

Eind 2021, begin 2022 kwamen een aantal monografieën uit van kunstenaars die ik van nabij opvolg (er zijn er wel meer uiteraard). Steevast knappe uitgaves die gelden als referentiewerken voor wie zich in hun werk wil verdiepen, maar zeker ook als introductie tot hun werk, mocht je deze nog niet kennen. Het boek 3007 A.D. – 4897 A.D. van Gideon Kiefer is niet het eerste boek van Gideon, maar wel het eerste sinds hij zich op het schilderen toelegt. Zijn thema is onveranderlijk, een mengeling van weemoed naar de kindertijd en een bedreigende blik op een mogelijke toekomst. Uiteindelijk vormt zijn werk een vorm van introspectie, die snel overslaat op de kijker. Dit boek is daar alleszins een mooie uitnodiging toe. Ook voor Lode Laperre is het niet het eerste boek; elk van zijn reeksen krijgt een gepaste, steevast heel fraai uitgegeven uitgave. In Eidolon zorgt filosoof Jean Paul Van Bedeghem voor een voorwoord. Een knap betoog, met als conclusie: “Naar een doek van Laperre kijken is als naar een heraclitische rivier kijken: hoelang je ook blijft kijken, nooit zal je tweemaal hetzelfde zien.” De eerste monografie van Frank Kenis, When the day is gone, biedt een knappe introductie tot het werk van de kunstenaar. Zijn beelden, net als zijn techniek, laten zelden onberoerd, ook niet in boekvorm. “Een soort verfgeworden kwetsbaarheid, of een vleesgeworden verfelijkheid”, schreef ik in mijn recensie over het boek.


Een speciale…

Fotoboeken, ze blijven iets speciaals hebben. Deze van Dieter De Lathauwer is een soort reisverslag van een eenzame wandeling in een onooglijk Fins dorpje, waar hij enkele nare gevoelens van zich af probeerde te wenden. Door de fraai vormgeving vormt het boek, net als de foto’s en de mijmeringen, een broze zoektocht naar zichzelf. (lees hier mijn volledige verslag over dit bijzondere boek)


  • Petra Thijs, Schaduwlicht | Uitgeverij Pelckmans | EAN 9789464014549
  • Dominique Bona, Berthe Morisot | Grasset | ISBN-10 ‏ :2246821967
  • Antony Gormley, On Sculpture | Thames Hudson | ISBN-10: 0500295220
  • Olivia Laing, De eenzame stad | De Bezige Bij | ISBN 9789023494584 
  • Albert Pepermans, Ca suffit | MER (Borgherhoff & Lamberights) | ISBN 9789463938303
  • Nick Ervinck, Works | Hannibal Books | ISBN: 978 94 6436 655 6
  • Peter Depelchin, 2014-2021 | HUSK Gallery | ISBN: 9789082862423
  • Shirley Villavicencio Pizango, Dark Empathy | Posture Editions | ISBN: 9789491262494
  • Gideon Kiefer, 3007 A.D. – 4897 A.D. | Geukens & De Vil Gallery CC De Werft & Hannibal | ISBN: 9789464366310
  • Lode Laperre, Eidolon | Poespa Productions Ghent | ISBN 97-8-946407-0545
  • Frank Kenis, When the day is gone | artist edition
  • Dieter De Lathauwer, IT DIDN’T TAKE ME LONG TO REALIZE THE ESCAPE, ONCE AGAIN,  WOULDN’T WORK | Co-publishedby VOID in 500 exemplaren

Op zoek naar nog ideeën?

Heb je een of meerdere exemplaren van TheArtCouch magazine gemist? Geniet dan van 50% korting op alle nummers voor 2022. Tijdloze artikels over meer dan 100 Belgische hedendaagse kunstenaars! Klik hier om jouw verzameling te vervolledigen.

Schetsboeken van 22 kunstenaars

Speciaal voor Kerst lieten we het eerste Kunstcahier met schetsboeken van 22 Belgische kunstenaars herdrukken -intussen de vijfde druk! Geniet van deze unieke inkijk in de intieme schetsen van deze kunstenaars.

TheArtCouch limited editions

Dit jaar publiceerden we ook twee boeken met een kunstwerk van de kunstenaar. Het boek van Kobe De Peuter biedt een selectie zijn teksten, enkel te verkrijgen in een limited edition van 50 exemplaren, samen met een uniek werk van Kobe, een blauwdruk/cyanotype in oplage, genummerd en gesigneerd en daarna met acryl gepersonaliseerd tot een uniek werk.

De limited edition van het boek Tutorial, meekijken over de schouders van Sarah De Vos bestaat uit:

  • Een unieke aquarel gemaakt door Sarah De Vos (127 – 169 mm);
  • Een exemplaar van het boek, gesigneerd door Sarah De Vos;
  • Een speciaal hiervoor gemaakte foedraal met magneetsluiting.

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op