‘De papieren stad’, een boeiende manier om vijf jonge grafische kunstenaars te ontdekken

In 2020, temidden van de eerste golf maatregelen om de corona-pandemie tegen te gaan, bood het Museum Plantin-Moretus in Antwerpen aan vijf jonge grafische kunstenaars een boeiende uitdaging: “Mocht je Antwerpen anno 2020 en haar diverse bewoners op papier vastleggen, hoe zou dat eruitzien?”

De vijf kunstenaars gingen elk op hun eigen manier met deze uitdaging om, gedreven door hun praktijk evenzeer als door hun persoonlijke achtergrond. Het levert een heel divers resultaat op, uitgaande van hetzelfde uitgangspunt, maar juist daarom bijzonder boeiend: “van donkere lithografieën en kleurrijke collages, tot ingekleurde pentekeningen, schetsen in balpen en animatie-achtige mythologische wezens tegen de achtergrond van iconische stadsgezichten.”

Het zal de vijf kunstenaars zeker een hart onder de riem gestoken hebben in deze moeilijke tijden, temeer omdat de ‘eindwerken’ ook opgenomen werden in de permanente collectie van het museum. Maar dit initiatief vormt ook een mooi voorbeeld van hoe musea zich meer en meer inbedden in actuele maatschappelijke thema’s en hun relevantie afmeten aan de mate waarin ze zowel ongekende kunstenaars als het brede publiek betrekken bij hun werkzaamheden. De tijden waarin musea een kille, blanke plek waren om kunst eenzijdig op te dringen aan het ‘brede publiek’, beginnen zo langzamerhand tot het verleden te behoren. Gelukkig maar.

Maar geniet intussen van de reportages die het museum liet maken van de vijf kunstenaars, ze vormen een boeiende inkijk in hun leefwereld:

Adriaan Marin

Emma Verhulst

Imge Özbilge

Santiago Evans

Toon Verbaeken

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op