Een ode aan Philippe Van Snick

Droevig nieuws in de kunstwereld. Philippe Van Snick overleed vorige week op 72-jarige leeftijd. Hij stond bekend om zijn visueel uitgepuurde werken, steeds een welbepaald kleurpatroon volgend, en hiermee tevens een vast stramien, een ‘kader’ zoals hij het noemde. Tien kleuren die een dualiteit moesten opwekken, in om het even welke uitwendige verschijningsvorm. Naast de primaire kleuren tevens zwart-wit, die de immateriële wereld vertegenwoordigen, en goud en zilver, die zowel verwezen naar de materiële wereld als naar het occulte, de alchemie.

Met dit uitgangspunt creëerde hij bedrieglijk minimalistische werken. Bedrieglijk, gezien er wel degelijk een ‘strategie’ achter, een wiskundig systeem dat tegelijk rust en troost bood. Of hoe een kunstwerk intrinsiek veel meer bevat dan wat het op het eerste oog te zien geeft.

Hij legt het overigens veel beter uit dan wij zouden kunnen, dus geniet van de reportage die Art tube van hem maakte naar aanleiding van zijn tentoonstelling in de Hallen in Haarlem in 2016:

Zijn werk prijkt in heel wat kunstcollecties, en werd onlangs ook aangekocht voor de nieuwe gebouwen van de VRT.

Boulders, Borders & Bodies (Black), 2017. foto: We Document Art
Eilanden, 2016, installation view CC Strombeek (BE), foto: Dirk Pauwels
Mexican Dream Cabin, 2015 & Sun Umbrella, 2015, installation view: Casa Modernista, Sao Paulo (BR)
Allies 1 (black), 2012, photography: Kristien Daem
installation view PING PONG, M HKA, Antwerp (BE), photography: Christine Clinckx (1979)

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op