“Elke kunstenaar weet dat het kunstatelier een heilige ruimte is”, schrijft Matt Frock van de gelijknamige galerie. Hijzelf is ook kunstenaar, en kan dus meespreken: “Het atelier is de plek waar we in contact komen met het onbekende. Elke kunstenaar kan bevestigen: wanneer we in de zone zijn, creatief bezig zijn, staart het onbekende terug. Het onbekende is een medewerker: de muze. De kunstenaar vindt zichzelf in het atelier.”
In zekere zin speelt het leven zich in uiterst geconcentreerde vorm af in het atelier. Al zeker, zo meen ik toch, wanneer er vooraf een rijk en avontuurlijk leven heeft afgespeeld. Niet verrassend dus dat Matt een tentoonstelling wijdt aan de Ieperse kunstenaar Willy De Bever, die in 2020 overleed. Als jongeman reisde Willy de wereld rond met het Belgische leger, waar hij opklom tot de rang van officier. In die jaren ontwikkelde hij echter ook een passie voor tekenen, tot hij in 1967 de weelderige, viscositeit van olieverf ontdekte. Na een ernstige ziekteperiode in 1975, moest Willy uitbreken uit de monochromatische wereld die hij had gecreëerd. De schilderijen die hij maakte tijdens zijn strijd met de ziekte zouden het palet van de kunstenaar drastisch veranderen voor de rest van zijn carrière.
Het drukte niet op zijn gemoed, zou je kunnen concluderen uit zijn thema’s, al zijn er steeds twee kanten aan het verhaal. De kunstenaar schildert voornamelijk figuren in allerlei staten van viering. Feesten horen leuk te zijn, maar iedereen is bekend met wat er gebeurt als het lijkt alsof het nooit zal stoppen. Sommigen van ons vervallen in een staat van onbewust gebral en actie, terwijl anderen nuchter blijven en veroordeeld worden door het evenement, en natuurlijk zijn er degenen die vroeg vertrekken. Willy’s schilderijen zijn het braaksel en het confetti van het feest, allemaal verpakt in één samenhangend oeuvre.
Het zorgeloos zonnen op het strand, dansen in nachtclubs, muziek maken, bloemen kopen op de kermis, alle kleine vreugdes van het leven passeren de revu. Zijn figuren kunnen over elkaar geslingerd zijn in triomfantelijke kameraadschap, drankjes vasthouden, uitdagend loungen, naakt zijn, koninklijke kronen en tiara’s dragen, of een combinatie van dit alles. Is het een viering van het leven? We kunnen het slechts gissen, maar het maakt ons alleszins benieuwd om zijn werk te gaan ontdekken…
GOOD TIMES with WILLY DE BEVER loopt van 9 september tot 13 oktober bij Frock Gallery in Ieper. Klik hier voor alle info!