Grote kunstcollecties (#2): Ginny Williams

Zou er zonder kunstkopers kunst gemaakt worden? Wellicht wel, maar wellicht ook niet zoveel. Vast staat dat kopers en verzamelaars van kunst van vitaal belang zijn voor de kunst, en voor de kunstenaar. Wat typeert de ‘echte’ collectioneur? Een goed oog voor kunst, uiteraard, een bezieling ook, een passie voor kunst, een ontembare nieuwsgierigheid, een coherente, sterke (langetermijn)visie. Het helpt uiteraard om bemiddeld te zijn, al hoeft dit niet per sé. Wanneer je de middelen hebt kan je echter wel een verzameling opbouwen van wereldkwaliteit. De komende weken gaan we op onderzoek uit naar enkele van deze topverzamelingen. Vandaag:

Ginny Williams

Sommige verzamelaars leggen zich toe op een specifieke niche. Dat was zeker het geval voor galeriste Ginny Williams, die lang voordat vrouwelijke kunstenaars opgang maakte reeds een indrukwekkende collectie opbouwde van kunstenaars als Helen Frankenthaler, Lee Krasner, Georgia O’Keeffec en Joan Mitchell, maar vooral ook haar vriendin Louise Bourgeois, van wie ze doorheen haar leven 40 werken verzamelde. Haar verzameling getuigt van een gezonde dosis durf, maar vooral van een sterke visie over kunst.

Decisive and impassioned, Ginny was a collector that stood apart from others – she understood artists and lived and breathed their work into her collection and her life. She was among the last of a rarefied tribe of old school collectors and dealers: a true artist at heart.” (Amy Cappellazzo, kunstverzamelaar)

Ontdek even mee:


Ontdek hier ook het langere artikel dat Gwendolina Willems over het leven van Ginny Williams schreef.

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op