Het Brusselse kunstencentrum iMAL (Interactive Media Art Laboratory) heeft de prestigieuze Ultima voor Digitale Kunsten 2024 in de wacht gesleept. De prijs, een van de Vlaamse Cultuurprijzen, is een erkenning voor instellingen die op een bijzondere manier bijdragen aan het culturele veld. Voor iMAL betekent dit niet alleen een bekroning van jarenlange inzet, maar ook een bevestiging van de unieke rol die het speelt op het kruispunt van kunst, technologie en maatschappij.
De jury loofde iMAL voor zijn pioniersrol en doorzettingsvermogen. In een tijd waarin vele vergelijkbare organisaties hun deuren hebben moeten sluiten, blijft iMAL standhouden én vernieuwen. De combinatie van artistieke integriteit en maatschappelijke relevantie maakt van het kunstcentrum een baken binnen de digitale kunstwereld.
Sinds de oprichting in 1999 door Yves Bernard heeft iMAL zich ontwikkeld tot een broedplaats waar kunstenaars, denkers en technologische makers elkaar vinden. Onder leiding van de huidige directeur Lucia Garcia wordt die lijn voortgezet. iMAL biedt ruimte aan kritische reflectie en interdisciplinaire samenwerking, waarbij kunst wordt ingezet als lens om technologische ontwikkelingen en hun maatschappelijke impact te bevragen.
De actualiteit maakt die missie urgenter dan ooit. Thema’s als digitale ethiek, klimaatverandering en toegang tot technologie staan hoog op de agenda van het centrum. De komende tentoonstelling The End and the Beginning (najaar 2024) zal daarop verder ingaan, en illustreert iMAL’s ambitie om niet alleen te tonen, maar ook te bevragen en uit te dagen.
Met het binnenhalen van de Ultima Digitale Kunst onderstreept iMAL zijn 25-jarige traditie als kritische stem in het culturele veld. Een stem die nodig blijft, in een digitale wereld die almaar complexer wordt.
