Het is een kunstvorm waar ik nog veel te weinig mee vertrouwd ben, moet ik bekennen. Onbekend is onbemind? Niet noodzakelijk. Sommige keramische werken weten me op de een of andere manier wel te boeien, al heb ik er te weinig bij stilgestaan welke mechanismen daarvoor precies in werking treden.
Voor wie, net als ik, weinig achtergrond heeft in keramiekkunst, kan de expo van Liliane Demeester bij Frock in Ieper een mooie kennismaking zijn. Haar werk reduceren tot louter keramiek zou haar tekortdoen, aangezien ze ook materialen als bijenwas, verweerd textiel en industriële elementen in haar sculpturen verwerkt.
Een goede voorbereiding op de expo – en meteen een ideale introductie voor wie dat wenst – is de documentaire over Liliane, waarin we zien hoe haar fragiele wax sculptures licht lijken te absorberen als een soort “geheugen van de materie”: een poëtische verwijzing naar de vergankelijkheid van zowel natuur als cultuur.
Biedt het zien van de techniek inzicht in de essentie van een kunstwerk? Vermoedelijk niet. Maar een kunstenaar aan het werk zien, en haar horen vertellen over haar proces, biedt wel een inkijk in het ‘hoe’ van een kunstwerk – en dat ‘hoe’ opent soms de deur naar het ‘waarom’.
Hoe dan ook: een boeiende reportage over haar werk. Zeker de moeite om te bekijken vóór je naar Ieper trekt!
Het werk van Liliane is samen met het werk van Dirk Gross tot 20 juli te zien bij Frock Gallery in Ieper. Klik hier voor alle info!
- Van mislukking naar collectors’ item… Hoe TAC magazine #18 een kunstwerkje werd - juli 9, 2025
- De Summer Exhibition van het Royal Academy of Art - juli 4, 2025
- Liliane Demeester en het geheugen van de materie… - juni 28, 2025