Op de tweejaarlijkse hoogmis van de hedendaagse kunst vallen ook dit jaar een aantal Belgische kunstenaars te zien. Het centrale thema van de Biënnale, Foreigners Everywhere, zal hier niet vreemd aan zijn, als centrum van Europa is België sowieso vatbaar voor talrijke culturele invloeden van over de wereld. Al vullen ze dit uitgangspunt elk op een heel eigen manier in.
Het Belgische Paviljoen in GIARDINI – ARSENALE
In het Belgische paviljoen is de expo PETTICOAT GOVERNMENT te zien van het collectief Denicolai & Provoost · Antoinette Jattiot · Nord · Speculoos. De leden van het collectief, die samengebracht zijn voor de Biënnale rond een fysieke en symbolische tocht, hebben een band door langdurige samenwerkingen en door de rol van bemiddelaar en criticus die ze aannemen binnen een al dan niet artistieke context. Vanuit die positie onderzoeken ze hoe collectieve, volkse en alternatieve organisaties worden bekeken en gedeeld. In het kader van de Biënnale van Venetië 2024 stellen de leden van Petticoat Government een multidisciplinair scenario voor met bestaande folkloristische reuzen en reuzinnen, die geleend zijn van diverse gemeenschappen in België, Frankrijk en Spanje.
Tom Herck in de tuin van Palazzo Balbi Valier
Vanop de Grand Canale kan je het werk The Fisherman van Tom Herck zien. Een werk vol symboliek en dubbele betekenislagen. Een reusachtige mens -of mensachtige reus- die met USB-bedrading als hengel een plesiosaurus uit een ongedefinieerde substantie vist. Het stelt prangende vragen naar dominantie en evolutie, een “aangrijpend commentaar op de oprukkende digitale revolutie en de potentiële opkomst van nieuwe menselijke soorten, waardoor uiteindelijk de heerschappij van Homo sapiens wordt uitgedaagd.”
Berlinde De Bruyckere in het Abbazia di San Giorgio Maggiore
Berlinde De Bruyckere is een habitue van de Biënnale. Dit jaar komt ze met een expo ‘City of Refuge III’. In de expo wordt kunst gethematiseerd als een plaats van toevluchtsoord en onderdak, hier versterkt door de spirituele intensiteit van de locatie. Oscillerend tussen transcendentie en materiële immanentie, is ‘City of Refuge III’ gebaseerd op drie nieuwe groepen werken van de kunstenaar die op unieke wijze reageren op de monumentale architectuur, functie, symboliek en geschiedenis van de kerk. Je ziet er onder meer de installatie van Arcangeli-sculpturen in het schip en de zijbeuken, een grootschalige installatie in de sacristie van de kerk en sculpturale wandvitrinewerken in de gang van de kloostergalerij.
Koen Vanmechelen in de vijver van het Venetiaanse paviljoen in de Giardini en in TESA 99 in het Arsenale Nord
Het thema van deze editie sluit nauw aan bij de kernthematiek in Vanmechelens oeuvre. Met zijn Kosmopolitische Renaissance roept de kunstenaar in een gemondialiseerde wereld op tot een duurzame balans tussen het lokale en het globale, natuur en cultuur, dat volgens hem enkel mogelijk is via continue kruisbestuiving en transformatie. Op de biënnale is Vanmechelens monumentale installatie ‘Looking for the Ark’ te zien, een filosofische verbeelding van de veerkracht en kwetsbaarheid van dat nieuwe leven. Vanmechelen vertaalt zijn visie in een diptiek, een kind en een ark, op twee verschillende locaties maar met elkaar verbonden. “‘Looking for the Ark’ vormt een weerspiegeling van de reis van de mensheid, verankerd in de geest en geschiedenis van Venetië zelf, maar ook een ode aan de toekomst waarin plaats is voor alle leven in al zijn vormen“, aldus Vanmechelen.
© Berlinde De Bruyckere: City of Refuge III | Hauser & Wirth

©Tom Herck

©Berengo Studio | Studio Koen Vanmechelen
De Biënnale loopt van 20 april tot 24 november 2024 op verschillende locaties in Venetië.
juni 16, 2024
De namen van Koen van Mechelen en Tom Van herck zijn ingewisseld.
februari 13, 2025
Mooi,daar te kunnen exponeren,great for Venetië.