Vanaf maandag gaan de horecadeuren opnieuw op slot voor een maand. Dit gegeven in combinatie met een zonnige nazomerdag zorgt ervoor dat de terrassen op het Antwerpse Zuid nog een laatste gezellige drukte kennen. Het KMSKA is al een tijdje dicht en merkt niet veel wat er rondom gebeurt. In Galerie Van Campen & Rochtus laten de bevreemdende werken van Eddy Stevens zich de aandacht van (toevallige) bezoekers welgevallen.
“Who looks outside, dreams; who looks inside, awakens.” Deze uitspraak van Carl Jung typeert treffend het werk van Belgisch kunstenaar Eddy Stevens. De mens in al zijn facetten, vaak gekenmerkt door aparte trekjes of extremen, staat centraal. In zijn nieuwste solotentoonstelling, Sine Angulus, presenteert de kunstenaar een 30-tal schilderijen uit verschillende reeksen (onder meer Human Behaviour, The Monospace Project, Het Hedendaags Verleden), in combinatie met (middel)grote tekeningen op gerecycleerde, oude dragers.
Stevens hanteert een virtuoze teken- en schilderstijl die resulteert in surrealistische portretten die inzoomen op de druk om te voldoen aan hedendaagse waarden en normen, het gedrag dat dit uitlokt, zelfreflectie en de impact van ons verleden. Heden, verleden en toekomst vloeien door mekaar waardoor de werken en personages een zekere tijdloosheid krijgen. In een unieke en symbolische beeldtaal die herinnert aan de traditie van het symbolisme en het magisch realisme schetst Stevens een universeel discours over de gedragingen en gevoelens van ons, de mens.
Onze highlights:
/1/ Human Behaviour nr°86
Je moet gewoon eerst met je ogen knipperen om alle informatie op het werk op te nemen. Olieverf op doek. Een maand werk om het te maken. Wellicht een leven om het volledig te doorgronden. Op het eerste zicht lijkt het tafereel zich af te spelen in een natuur waar Casper Friedrich zich thuis zou voelen. Maar dan zien we de deurklink, de lichtknop en beseffen we dat we ons wellicht in een jaren 70 omgeving bevinden. Herinneren we ons nog de grote posters met natuurtaferelen die onze kamers moesten opvrolijken? Maar de dood is ook een aanwezige in het schilderij. Niet alleen door de dode vogel op de plankenvloer, maar ook door het langzaam oplossend meisje. Haar ogen zijn gesloten alsof ze al niet langer tot deze wereld behoort, dat ze reeds berust in haar nieuwe lot. Haar zusje doet nog moeite om haar bij zich te houden, maar weet dat ze de strijd wellicht zal verliezen. Ze kijkt de toeschouwers recht in de ogen in de hoop steun te vinden.

/2/ Monospace Project nr°26
Je verdwaalt bijna in het overvloedige rood van het schilderij. Een dame poseert trots voor de kunstenaar. Door het doek over haar hoofd is het onmogelijk om de exacte leeftijd van de dame te weten. Haar kledij en de foto die ze in haar handen heeft doen vermoeden dat ze Sarah al ontmoet heeft. Haar handen zijn rimpelig en te groot in vergelijking met de rest van haar figuur. Let op de plooien van haar rok, het schaduwspel dat subtiel de kwaliteit van de stof bespeelt. Na afloop wil je alleen nog maar weten wie de mensen op dit schilderij zijn. Wil je de witte, enigmatische sluier van haar hoofd tillen.

/3/ K201
We zouden in dit werk bijna een speelse knipoog naar Magritte kunnen zien. Ceci n’est pas une pipe. Neen, het is een parkiet op een stokje. Bijna isochromatisch vloeit het hemd over in de vogel, het tipje van zijn staart een perfecte pendant van het schaduwspel van de kraag. Leeftijd heeft zich al een tijd meester gemaakt van de huid, het doorploegd met rimpels. Maar wat opvalt, zijn de ogen. Eerst leken ze me droevig, maar bij een tweede -en langere- blik merkte ik een guitige spot op. Wie dergelijke emotie met enkele penseelstreken kan neerzetten, is een echte vakman.

// Ga dat zien!
… want het werk van Eddy Stevens is gewoon topkwaliteit.
… want je zal verrast worden door de vaak magisch-realistische beeldtaal die de kunstenaar hanteert.
… want deze tentoonstelling biedt een mooi overzicht wat Stevens in zijn mars heeft.
… want door de lockdown zal je wellicht zonder al teveel problemen Antwerpen kunnen bereiken en er ook parkeren 😉.
PRAKTISCH:
Eddy Stevens – Sine Angulus
De tentoonstelling loopt tot en met zondag 8 november 2020. (en wordt waarschijnlijk met twee weken verlengd)
Locatie: Galerie Van Campen & Rochtus, Leopold de Waelplaats 24a, Antwerpen.
Openingsuren: donderdag en vrijdag van 12-18u, zaterdag en zondag van 14-18u.
Er wordt een kleine publicatie voorzien, te verkrijgen in de galerie.
https://www.eddystevens.be/
https://galerievcr.be/kunstenaars/eddy-stevens/
- Stilte die spreekt, mijmeringen bij de expo Lacuna - januari 15, 2025
- Rens Cools: kunst als meta-taal, en de podcast als kunstwerk - december 11, 2024
- Nachtdieren: een dialoog tussen licht en schaduw - november 27, 2024