Op het Antwerpse Zuid in de schaduw van het Museum voor Schone Kunsten (KMSKA) is een nieuwe galerij neergestreken met de intrigerende naam Nobody & Friends. Niet alleen de naam, maar ook het concept trokken onze aandacht. Tijd voor een interview met bezieler en inspirerende kracht Martine Cuyvers.
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de opening van de nieuwe kunstgalerie. Verlichting wordt aangepast om de werken de confrontatie met de friswitte muren en het binnenvallende zonlicht te laten aangaan. Wat me onmiddellijk opvalt is de grootte van het pand dat zich over twee verdiepingen uitstrekt. Meer dan 150 m² expositieruimte in hartje Antwerpen. Kunst krijgt hier ruimte om te ademen en … op zoek te gaan naar dialoog met andere werken. Maar nu ligt de nadruk op de dialoog met kunstenaar, onderneemster en kersverse galeriehoudster Martine Cuyvers.
Misschien beginnen met de meest voor de hand liggende vraag: wie is Martine Cuyvers?
Ben ik kunstenaar, galeriehoudster of onderneemster? (Ze wikt haar woorden, proeft waarmee ze wil beginnen) Tijdens de lock-down postte ik regelmatig een van mijn werken en voorzag dit van een tekstje: een observatie, een momentopname, een gestold moment in de tijd net zoals mijn werk. Maar ik droomde van een offline zichtbaarheid, weg van de virtuele wereld. Het eerste zaadje was gepland.
Als zakelijk directeur organiseer ik de zomeropera’s in Alden Biesen. Spijtig genoeg stak COVID-19 daar de laatste twee jaar een stokje voor. Wat me vooral aansprak waren de reacties van mensen na afloop. Onze organisatie nam drempels weg. Mensen genoten van het spektakel, zagen dat opera voor iedereen is die ervan wil genieten. Als het met opera kan, waarom zou het dan niet met kunst lukken? Het zaadje kreeg verse potgrond.
En hoe ben je dan in de Volkstraat op het Antwerpse Zuid beland?
Ik kan het alleen maar omschrijven als serendipiteit. Het wegvallen van de zomeropera’s zorgde voor lege plekken in mijn agenda. Dan dringt zich de vraag op. Ik ben 64 jaar. Begin ik nog aan een nieuwe uitdaging of bol ik langzaam uit? Zoals ik reeds eerder zei, wilde ik mijn werk aan de buitenwereld tonen, maar vond nooit de geschikte locatie. En net wanneer ik er niet aan dacht, wandelden mijn man en ik voor het pand in de Volkstraat 62-64. Niet alleen was het een coup de foudre, maar achteraf bleek bovendien dat huidig eigenares Paula Dries er zelf tussen 1977 en 1986 een galerie uitbaatte. En natuurlijk kreeg ik veel steun van mijn echtgenoot, die het wellicht niet zag zitten dat ik alle dagen thuis was. (lacht). Het zaadje kiemde en groeide.
Nobody & Friends is best een rare naam voor een zaak. Hoe is die naam in je leven gerold?
Voor mij is die ‘nobody’ heel belangrijk. Het creëert een gevoel van vrijheid. Alles wat een naam heeft of krijgt, schept een verwachting. Dat wil ik net vermijden. Het onbekende laat toe om zonder vooroordelen te kijken en te genieten. En omdat ik met mijn tentoonstellingsconcept kunstenaars wil samenbrengen, is het ook logisch dat de ‘friends’ erbij zijn. Een galerie moet immers een ontmoetingsplaats zijn waar kunstenaars en kunstliefhebbers met elkaar in dialoog kunnen treden: niet alleen door hun beelden, maar ook tijdens een live-ontmoeting.
Je komt uit de bedrijfswereld waar je vele jaren managementfuncties hebt uitgeoefend. Dus, pitch even je USP (Unique Selling Proposition).
Oei, ik ben mijn presentatie vergeten (lacht). We zijn in de eerste plaats natuurlijk een galerie, wat inhoudt dat mensen er in contact kunnen komen met kunst en kunstenaars. Maar Nobody & Friends wil echter meer zijn. En dit wil ik zeker als onze USP benadrukken. Kunstenaars krijgen de mogelijkheid om een muur te huren en daar hun werk te exposeren. Als galerie nemen we geen commissie. Alleen de huur is verschuldigd. Bovendien afficheren we bij elk werk de prijzen. Kunstliefhebbers worden vaak aangetrokken door een werk, maar durven daarna niet goed vragen hoeveel het kost. Door het werk te prijzen, weten potentiële kopers onmiddellijk hoeveel hun coup de foudre zal kosten. Ervaring leert dat veel mensen positief verrast zijn door de prijs van een werk en sneller tot aankoop overgaan. Bovendien is er altijd iemand aanwezig in de galerie. Als kunstenaar moet je geen vrienden en familie optrommelen of zelf een gans weekend ter plekke blijven. Verder zijn er ook de schaalvoordelen bij dergelijk concept. Wanneer je als kunstenaar je werken verzekert, dien je een vast minimumbedrag te betalen. Door het schaalvoordeel van de groepstentoonstelling betalen de kunstenaars daar ook minder.
Maar het mooiste multiplicatoreffect is natuurlijk de natuurlijke kracht die uitgaat van de creatieve wisselwerking tussen de verschillende werken. En die is natuurlijk onbetaalbaar.
En je voegt onmiddellijk de daad bij het woord en opent je galerie met de groepstentoonstelling ‘Girls, Girls, Girls ….’. Tien ‘Vlaamse meisjes’ tussen 45 en 75 jaar treden niet alleen naar buiten met hun kunst maar gaan ook onder jouw curatorschap in dialoog met hun werken. In feite zijn het elf kunstenaressen, want ook jouw werk is aanwezig.
Dat klopt inderdaad. We zijn allemaal kunstenaressen, uit verschillende provincies, die al een tijdje creatief bezig zijn elk binnen hun eigen discipline. Gedurende drie maanden kunnen bezoekers hun authentieke beeldtaal en media bewonderen. De kunstenaressen zullen ook op bepaalde tijdstippen aanwezig zijn. Wat is er leuker dan de artieste zelf aan het woord te horen over haar creatieproces?
Schilder- en glaskunst, tekeningen, fotografische composities en ceramiek treden in gesprek met de bezoeker en als ze eventjes stilzwijgen, dan zal een enthousiaste Martine je zeker de nodige informatie verstrekken.
- Galerie Nobody & Friends is open van donderdag tot en met zondag van 12 tot 18u.
- De tentoonstelling ‘Girls, girls, girls,…’ opent op 3 juni en sluit de deuren op 29 augustus.
- Volgende kunstenaressen presenteren er hun werk: Thoth, Nicole s. Pousset, An Dessein, Ann Goeminne, rita Heymans, Anne Notebaert, Hilde Vanhees, Alice Van Dael, Nira, Kristina Smidts en Martine Cuyvers. Meer info vind je op: https://nobodyandfriends.art/artiesten/
- Stilte die spreekt, mijmeringen bij de expo Lacuna - januari 15, 2025
- Rens Cools: kunst als meta-taal, en de podcast als kunstwerk - december 11, 2024
- Nachtdieren: een dialoog tussen licht en schaduw - november 27, 2024
januari 30, 2023
Dag Martine
Wij zijn de gidsen van de stad Bilzen en willen uw galerie bezoeken. Kan dat op za NM 25 februari? We gaan dan naar het KMSK en willen achteraf bij u komen.
We zijn allemaal fans van de opera van Alden Biesen en willen uw nieuw project even bezoeken, als dat kan..