CAPS & TRANSIT presenteren vier eigentijdse kunstenaars op het Antwerp Art Weekend

Voor de kunstliefhebber zal het Antwerp Art Weekend wel met stip op de agenda staan aangeduid. Al lijkt het me moeilijk keuzes maken tussen de talrijke galeries, musea en Art Houses die er hun beste beentje voorzetten om het oog en de ziel van de geïnteresseerden te strelen, of tenminste hun nieuwsgierigheid aan te wakkeren.

Het is alleszins mooi wanneer het evenement galerieën aanzet om samen te werken en hun kunstenaars voor een weekend combineren. Dat is het geval van het Antwerpse CAPS en het Mechelse TRANSIT, met een bijzondere mix van ‘oudere’ en ‘nieuwe’ kunstenaars. Leeftijd is relatief, bedenk ik me, nu ik zelf een bepaalde kaap heb bereikt.

Maar is het verschil werkelijk zo groot? Louter vormelijk zou je denken van wel. De wat donkere landschappen van Yves Beaumont en de diepere maatschappelijke reflecties van Luc Dondeyne vallen op het eerste gezicht moeilijk te rijmen met de frivolere, lossere aanpak van de jongere garde. Maar schijn bedriegt. De vier kunstenaars blijken elk op hun eigen manier wel speels om te gaan met het centrale thema in hun werk, al is dat bij de jongere kunstenaars meer expliciet.

Bij Bram Van Meervelde is er volgens Jasper De Rycker “Geen scheiding tussen serieus en speels. Humor is ernstig, en zaken die als ernstig/gewichtig worden beschouwd zijn meestal machtig grappig. Verwarring schept helderheid.” Wouter Feyaerts bewandelt dan weer, volgens Christine Vuegen, de fijne grens tussen humor en een onbegrijpbare, latente tristesse.

(l) Bran Van Meervelde | (r) Wouter Feyaerts

Maar is het werk van de ‘oudere’ garde dan zo verschillend? Het werk van Yves Beaumont oogt misschien zwaarwichtig, melancholisch, serieus. Hijzelf relativeert enigszins: “Een volksjongen ben ik, ik hou niet van artistieke pretentie. Ik vind het belangrijk om kunst laagdrempelig te houden”, vertelde hij in een interview met Annelies Vanbelle in TheArtCouch magazine. Ook Luc Dondeyne verkent nieuwe grenzen tussen wat je te zien krijgt, en wat erachter verholen ligt. “Met zijn verhevigde schilderijen legt Dondeyne als een milde anarchist een zachtjes tikkende tijdbom onder het zorgeloze dagelijkse leven”, aldus Eric Rinckhout in het boek van Dondeyne, Third Eye.

Je zou het niet meteen zeggen, maar daar ligt het bindende tussen de heel verschillende kunstenaars, waarin generatiekloven komen te vervallen: een ‘milde vorm van anarchisme’, een inherente relativering van wat het werk bij de eerste blik toont, het verkennen, en oversteken, van nieuwe grenzen…

foto’s courtesy CAPS & TRANSIT gallery


Antwerp Art Weekend vindt plaats van 13 tot 16 mei. Klik hier voor alle info.
De gemeenschappelijke expo van CAPS en TRANSIT loopt nog tot 27 juni in de Pourbusstraat 14, in Antwerpen. Klik hier voor alle info.

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

1 Comment

  1. Mooi mooi,maar hun vraagprijzen zijn echt wel absurd.

    Groeten,

    Luc Smessaert

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X